Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Oletko huomannut Harjavallan maisemaan ilmestyneet liikuntaohjeet? Niiden taustalla on kolme monitoimihallin ohjaajaa: ”Tässä voi käyttää myös mielikuvitusta!”

Matkalla alas Kolvaantörmän uimarannalle rappusissa vastaan juoksee harjavaltalainen Jaakko Paavilainen . Hän on tekemässä porrastreeniä. – Aika vähän tulee tehtyä mitään tämän tyyppistä, mutta olen käynyt täällä muutaman kerran kevään aikana, ja ensimmäiset kerrat jo ennen kuin kuntosali suljettiin. Tämä on hyvää, yleiskuntoa kohottavaa harjoitusta. Jos harjoitukseen perehtymätön kiinnostuu porrastreenistä, ei huolta: Rappusten alapäähän on tuotu ohjeet, joiden avulla kokematonkin pääsee alkuun. Vastaavanlaiset ohjeet löytyvät myös Paratiisin luontopolun toisesta päästä voimalaitokselta. Samanhenkisiä harjoitusohjeita on viime viikkoina ilmestynyt myös muualla eri puolille Harjavaltaa. Viuhka-aukiolla on ohjeet penkkitreeniin ja samanlaiset ohjeet on kiinnitetty myös liikunta- ja uimahallin pihassa olevaan penkkiin. Hallin pääoven vieressä olevasta postilaatikosta voi ottaa mukaansa myös ohjeet omatoimiseen harjoitteluun. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Idean taustalla on monitoimihallin henkilökunta, tarkemmin sanottuna erityisliikunnanohjaaja Kristiina Paino sekä liikunnanohjaajat Tanja Paasi ja Jonna Peltonen . – Ohjeet on tehty lähinnä siksi, että kun ryhmäliikuntatunteja ei voi nyt pitää, voisimme kuitenkin aktivoida ihmisiä jotenkin liikkumaan. Postilaatikossa on matalan kynnyksen ohjeet. Halusimme, että liikkeet pystyy tekemään kotona, ja kun kaikki eivät käytä internetiä, tarjotaan ohjeet paperiversiona. Postilaatikkoon on tähän mennessä tehty kolme liikuntaohjelmaa, ja tällä hetkellä näyttää, että viimeisin jää nyt myös viimeiseksi: Ensi viikosta lähtien liikunnanohjaajat ovat jo muissa kaupungin tehtävissä. Tämän viikon lopulla postilaatikko täytettiin vielä siltä varalta, että nekin, jotka eivät ole vielä ohjeita hakeneet, saavat ne. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Liikunnanohjaajien laatimat ohjeet ovat saaneet hyvän vastaanoton, ainakin verkossa – kasvotusten asiakkaita ei ole nyt juuri nähty. – Hyvä merkki on se, että ohjeita on mennyt postilaatikosta paljon. Ja siinä kun on muutaman asiakkaan nähnyt, he ovat kysyneet, voivatko he viedä ohjeet myös naapurille tai ystävälle. Vanhempien lisäksi myös moni nuori tai työikäinen on hakenut ohjeet, ohjaajat kertovat. – Ohjeet ovat liikkeille, joita voi tehdä kotona ilman ihmeellisiä välineitä. Keppijumpassa tarvittavan kepin voi tehdä esimerkiksi harjanvarresta ja pullosta saa käsipainon. Tässä voi käyttää myös mielikuvitusta! Entä jatkossa , voiko nyt laadituista liikuntaohjeista ja niistä saaduista kokemuksista sekä palautteesta olla jotain hyötyä myös sitten, kun maailma palaa taas normaaliin arkeen? Kyllä voi, ohjaajat sanovat. – Esimerkiksi loma-aikaan tällaisia voisi hyödyntää. Meidän piti tehdä myös livestream, mutta se jäi nyt toteutumatta. Mutta jatkoa ajatellen olemme ainakin tutustuneet sellaisen tekemiseen, he kertovat. – Jos jotain positiivista voi ajasta löytää, on se tämä kevät, eli ei sada ja ole pimeää, vaan pääsee ulos harrastamaan.