Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Pääkirjoitus: Verottaja on kehittänyt sähköisiä palveluja taitavasti – paperivaihtoehtoakin tarvitaan yhä

Verottaja on kehittänyt ansiokkaasti sähköisiä palveluja, jotka ovat houkutelleet suomalaisia tekemään veroilmoituksensa netissä. Tänä keväänä asiassa otettiin uusi merkittävä askel, kun verottaja ei enää lähettänyt verovelvollisille lomaketta, jota täydentämällä voisi tehdä veroilmoitukseen muutoksia, vaan muutokset suositellaan tekemään verkossa. Tietokoneen tai nettiyhteyden omistaminen ei kuitenkaan ole tulossa pakolliseksi. Halutessaan verovelvollinen voi tilata verottajalta puhelimitse paperilomakkeita ja palautuskuoria, joilla muutosten tekeminen onnistuu vanhanaikaiseen malliin. Veroilmoituksen digitalisoiminen on järkevää sekä verottajan että useimpien verovelvollisten kannalta. Veroilmoituksen tekeminen verkossa on jo pitkään kilpaillut paperisen ilmoituksen kanssa nimenomaan helppoudella ja kätevyydellä. Toki on selvää, ettei paperilomakkeista voida vielä luopua, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät käytä ollenkaan tietokonetta. Toiveet siitä, että paperilomakkeita käyttävät voisivat jatkossa saada tarvitsemansa lomakkeet ja palautuskuoren automaattisesti kotiinsa, ovat kohtuullisia. On selvää, että lomakkeiden tilaaminen puhelinpalvelusta on työlästä. Verottajan toiminta digitalisaatiokehityksessä on ollut mallikasta. Se ei ole pakottanut ihmisiä, vaan on houkutellut heitä käyttämään sujuvia ja toimivia palveluja. Tästä moni muukin yritys ja laitos voisi ottaa mallia.