Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Verotiedot

Uusi vuosi kuusinkertaistaa kuohuviinien kysynnän

Samppanjan myynti viisinkertaistuu ja kuohuviinien myynti kuusinkertaistuu Alkon myymälöissä loppuvuoden aikana. Marraskuun pikkujouluista alkava ja uuteen vuoteen päättyvä juhlasesonki on Alkolle vuoden tärkein. Uusi vuosi on kuohuviinin juhlaa. – Silloin kutsutaan vieraita, käydään kylässä, viedään tuliaisia ja laitetaan pöytä koreaksi vielä vuoden lopuksi, Alkon palvelupäällikkö Saara Pirhonen kertoo. Kuohuviinien kysyntä ei kohdistu tiettyihin valmistusmaihin tai makeusasteisiin, vaan kattaa kaikenlaiset viinit. Lisäksi kysytään yhä enemmän alkoholittomia viinejä. – Se on kasvava trendi tällä hetkellä, ja alkoholittomien viinien laatu on viime vuosien aikana noussut ihan huikeasti. Aluepäällikkö kertoo huomanneensa myös, että kuohuviinin kulutus on selkeästi arkipäiväistynyt 2000-luvun alusta. – Millennium oli sellainen rajapyykki, joka muutti ihmisten kuluttajakäyttäytymistä. Sitä ennen kuohuviiniä ostettiin lähinnä vain ylioppilasjuhliin ja 50-vuotisjuhliin. Sen jälkeen se arkipäiväistyi, ja siitä on tullut – ei nyt ihan päivittäinen – mutta viikoittainen kulutustavara, Pirhonen kertoo. Pirhosen mukaan kuohuviiniä tarjotaan yhä useammin myös ruuan kanssa. Kun aiemmin asiakkaat pohtivat vain sitä, tarjoillaanko alkumaljaksi makeaa vai puolikuivaa kuohuviiniä, nyt he keskustelevat myyjien kanssa siitä, mitä siellä ruokapöydässä tarjotaan ja millainen kuohuviini ruokajuomaksi sopisi. Kuohuviinien lisäksi juhlasesongin aikana ostetaan paljon glögejä. Glögien kysyntään vaikuttaa kaikkein eniten sää. – Kyllä, sää vaikuttaa myyntiin todella paljon! Jos sataa vettä ja on viisi astetta lämmintä, glögi ei tunnu lainkaan niin houkuttelevalta kuin silloin, kun on viisi astetta pakkasta ja valkoinen hanki. Alkossa onkin vitsailtu, että heillä pitäisi olla käytössään "meteorologinen myynnin ennustaja", joka osaisi ennakoida tulevaa. Paitsi pakkaset, myös helteet vaikuttavat asiakkaiden kulutustottumuksiin. Se näkyi erityisesti edelliskesänä, jolloin elettiin helteistä heinäkuuta. – Yleensä heinäkuu on grillauskausi ja punaviineille hyvä myyntikausi, mutta kun oli niin kuuma, ihmiset eivät jaksaneet edes sytyttää niitä grillejään. Se näkyi meidän punaviiniemme myynnissä. Viime vuosina asiakkaat ovat olleet entistä kiinnostuneempia Alkon vihreän valikoiman tuotteista eli lähinnä luomuviineistä ja eettisesti tuotetuista viineistä. – Niiden määrää on valikoimissa lisätty siksi, että asiakkaat haluavat niitä ostaa. Se on ihan selkeä trendi. Lisäksi Pirhonen kertoo huomanneensa, että pitkään suosittujen niin sanottujen uuden maailman punaviinien lisäksi asiakkaat ovat vähitellen kiinnostuneet taas myös eurooppalaisista viineistä. – Samppanjahan on tietysti kuohuviinien kuningatar, mutta Euroopasta on tullut myös muita huippulaadukkaita haastajia. Esimerkiksi englantilaiset kuohuviinit ovat herättäneet valtavasti mielenkiintoa.