Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Meille ei kannata tulla yksin

Poikkesin kesälomareissullani Etelä-Karjalassa. Yövyin samassa hotellissa kaksi yötä, ja varausvahvistuksen mukaan hotellihuone vaikutti lupaavalta. Neliöitä oli tavallista enemmän, oli parveketta, parkettia, jääkaappia ja vedenkeitintä. Lisäksi huone oli hotellin päärakennuksessa. Paikanpäällä kävi ilmi, että huonevaraus olikin tehty toiseen rakennukseen. Huone oli vaihtunut yhden hengen huoneeksi eli se oli huomattavasti luvattua pienempi. Ei ollut parveketta, ei parkettia, eikä oikeastaan mitään muutakaan mitä varausvahvistuksessa oli luvattu. Palasin takaisin vastaanottoon kysymään, miten se oli mahdollista. Vastaanotossa ei ihmetelty, vaan todettiin kylmästi, että nyt on sesonkiaika. Suomeksi sanottuna se ilmeisesti tarkoitti sitä, että isot huoneet halutaan varmuuden vuoksi varata isoille perheille, jos sattuvat poikkeamaan. Niihin mahtuisi hyvinkin kaksi aikuista ja kaksi lasta, koska vuodesohvakin oli jo valmiiksi avattu ja pedattu. Sillä ei näyttänyt olevan mitään merkitystä, että olin maksanut tismalleen samanlaisesta huoneesta etukäteen, vaikka olin liikkeellä yksin. Koska asiaa ei millään tavalla pahoiteltu eikä sen enempää selitelty, pyysin saada vaihtaa huonetta. Se onnistui – vaikka olikin sesonki. Ymmärrän kyllä, että neljä ihmistä jättää hotelliin enemmän rahaa kuin yksi, mutta ei se silti oikeuta ylimieliseen asiakaspalveluun. Ja mikä merkitys on varausvahvistuksella, jos se ei pidä paikkaansa. Kerroin saamastani kohtelusta asiakaspalautteessa, jota aina jälkeenpäin pyydetään. Ei, en haluaisi suositella kyseistä hotellia kenellekään. En ainakaan kenellekään yksin matkustavalle. Onneksi kokemukseni oli poikkeuksellinen. Hotelleissa vastaanotto on lähes poikkeuksetta erittäin ystävällistä. Jo tullessa tuntee olonsa tervetulleeksi ja pois lähtiessä kysytään, sujuiko kaikki hyvin. Myönteistä palautetta on myös mukava antaa, silloin kun siihen on syytä. Joskus kuitenkin mietityttää, mihin asiakkailta pyydetyt palautteet päätyvät. Lukeeko niitä kukaan? Ehkä, mutta tarttuuko kukaan niissä esiin tulleisiin epäkohtiin vai painetaanko ne villaisella? Ainakaan niihin ei vastata, jos palaute on kielteistä.