Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Rohkeaan kristityn elämään

Edessä oli suuri tehtävä, suuri kutsu. Olisiko minusta siihen? Monenlaiset ajatukset risteilivät mielessä, pelotti ja jännitti. Kuulin kuitenkin uudelleen ja uudelleen sanat: Ole rohkea ja luja. Nämä ovat varmasti monen kristityn mietteitä, mutta erityisesti ne ovat yhdistettävissä Raamattuun , Joosuan kokemukseen. Hänen piti jatkaa suuren kansanjohtajan Mooseksen tehtävää. Hänen johdettavakseen tuli miljoonapäinen kansa. Edessä odotti Jerikon kaupungin valloitus. Haasteita riitti ja rohkeutta tarvittiin. Mitä on kristityn rohkeus? Se on rohkeutta uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi. Rohkeutta tunnustaa Jeesuksen nimeä. Rohkeutta elää Jumalan sanan viitoittamalla tiellä. Rohkeutta olla itsessään heikko ja luottaa voimalliseen Jumalaan. Oikea rohkeus ei ole yltiöpäisyyttä. Rakentavan ja rakastavan rohkeuden voimanlähde on Raamatun sanassa, rukouksessa ja kristittyjen yhteydessä. Rohkeutta elää ja toimia kristittynä rajoittaa – ja toisinaan jopa estää – erilaiset pelkomme, epäluottamus, epäusko ja ajan henki. Niitä vastaan jokainen joutuu tavalla tai toisella taistelemaan. Olen kuullut sanottavan, että rohkeus on pelko, joka on rukoillut. Jeesus lupaa omilleen: Rauhan minä jätän teille. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista, jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. Usein suurin rohkeus pukeutuu yllättävään muotoon: pienuuteen ja heikkouteen. Kun ihminen itsessään on pienimmillään, hänen rohkeutensa ja voimansa on yksin Kristus. Niissä hetkissä kasvaa luottamus Jumalan rakkauteen ja huolenpitoon. Luottamus ja rohkeus ovat kuin kaksoset. Ne kulkevat käsi kädessä. Kun luottamus kasvaa, myös rohkeus lisääntyy. Kristitty joutuu tilanteisiin, jossa täytyy vetää rajaa tai sanoa ei. Joskus ainoa vaihtoehto on uida vastavirtaan, vaikka myötävirtaan menisikin helpommin. Kun taistelemme oikean asian puolesta, voimme luottaa Jumalan apuun ja voimaan. Hän itse antaa meille sen varustuksen, viisauden ja voiman, mitä kulloinkin tarvitsemme. Risti julistaa rohkeaa, kaiken antavaa rakkautta. Sen me saamme omistaa uskossa ja elää sitä rohkeasti todeksi joka päivä! Psalmin sanoin: Luota Herraan! Ole luja, pysy rohkeana. Luota Herraan!