Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Pankinjohtajatkin keskittyvät nyt olennaiseen eli myyntiin

Maailman muuttumisen näkee hyvin siitä muutoksesta, jossa pankit parhaillaan elävät. Ainakin asiakkaan näkökulmasta tuo ala muuttuu hämmästyttävällä vauhdilla. Ei ihme, jos ainakin pankkien vanhemmat asiakkaat tuntevat olevansa vähän hukassa. Se ei ole enää uutinen, että monet pankkikonttorit ovat luopuneet käteisestä rahasta. Nordea on pitkälti lopettanut käteisen käsittelyn – ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Viimeisten tietojen mukaan Danske Bank lopettaa kassapalvelunsa Porissa. Isompia käteiseriä pankki kyllä välittää, mutta asiakkaan pitää tilata rahat etukäteen. Osuuspankit ovat ainakin vielä pitäneet kiinni perinteistä ja tarjoavat asiakkailleen sekä käteistä rahaa että kassapalveluja. On mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään näin on. Käteisen jakaminen tai vastaanottaminen saati laskujen maksaminen pankin tiskillä ei ole pankeille enää minkäänmoinen bisnes. Satakunnan Osuuspankki järjesti syksyn yllätyksen lakkauttamalla kaikki pankinjohtajan toimet. Nyt osuuspankissa on vain kaksi johtajaa: toimitusjohtaja ja asiakkuusjohtaja. Pankinjohtajista tehtiin myyntipäälliköitä, jotka hoitavat määrättyjä tehtäviä koko pankin toimialueella Harjavallasta Keikyään. Ennen vanhaan pankkiin piti mennä lakki kourassa lainaa anelemaan. Pankinjohtaja joko antoi tai ei. Nykyään kaupat syntynevät helpommin, kun vastapuolena on myyntipäällikkö.