Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Tasoristeysten poisto kestää vuosikymmeniä

Rautatien tasoristeysten turvallisuus nousi viime viikolla isoksi puheenaiheeksi, kun kolme varusmiestä kuoli tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa. Onnettomuus sattui vartioimattomassa tasoristeyksessä, jollaisia Suomen rautateillä on vielä reilut pari tuhatta. Torstaisen onnettomuuden yhteydessä tasoristeysten poistaminen ja turvalaitteiden lisääminen sai paljon sympatioita eri puolilta. Onnettomuuden jälkeisessä järkytyksessä asiaa pidettiin tärkeänä ja kiireellisenä. Tasoristeyksiä poistetaan ja varoituslaitteistoja asennetaan lähinnä ratojen peruskorjauksen ja erilaisten kehittämishankkeiden yhteydessä. Turvalaitteet ovat yllättävän kalliita ja kallista on myös korvaavien tieyhteyksien rakentaminen. Kiinteistöjä ei voi jättää tasoristeyksen poistamisen yhteydessä mottiin, vaan samassa yhteydessä joudutaan rakentamaan kiertoteitä tai vaihtoehtoisesti radan yli- tai alikulkuja. Tasoristeysten poistaminen ja turvalaitteiden rakentaminen on tärkeää turvallisuustyötä. Silti on realismia myöntää, että tämä työ kilpailee varoista monien muiden tärkeiden investointien kanssa. Tosiasia on, että yli kahden tuhannen tasoristeyksen poistaminen rataverkolta on jopa vuosikymmenten työ. Ehkäpä nyt sattunut iso onnettomuus vauhdittaa jo testikäytössä olevien perinteisiä edullisempien varoituslaitteiden käyttöä ja kehitystyötä. Kaikesta huolimatta tasoristeyksissä tarvitaan ennen kaikkea varovaisuutta.