Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Mika Levomäki luottaa supliikkiin ja pilkkeeseen

Nuoren Mika Levomäen ammatinvalinta meni pieleen. Hän valmistui 1980-luvun lopulla metallimieheksi Peipohjan ammattikoulusta. Töitä löytyi heti, hän pääsi kokemäkeläisen Sinimetallin palvelukseen. Työ levykoneella ei vain ollut sitä, mitä hän halusi. Metallikaappeja ja sänkyjä valmistanut yritys sai jäädä puolen vuoden jälkeen, kun nuorukainen suuntasi vapaaehtoisena armeijaan. Armeijan jälkeen Levomäki meni kesäksi kotiin Kauvatsalle. Töissä mansikkamaalla oli aikaa miettiä, mitä ryhtyisi isona tekemään. Suunta alkoi löytyä, kun Radio ja TV Rajalalla Harjavallassa oli myyjän paikka auki. Levomäki haki paikkaa, vaikkei hänellä ollut myyjän työstä saati kodinkonealalta mitään kokemusta. Vai voisiko kokemukseksi laskea sen, että hänellä oli raahattava Mobiran NMT-puhelin – ja autosoittimet kiinnostivat kovasti? Niitä hän oli omaan autoonsakin asennellut. Työsopimus syntyi ja niin tuli jääkaappien kantaminen Levomäelle tutuksi. Myyntityökin sujui, nuorukaiselle oli selvästi suotu puhelahjoja. Asennustöiden taitaminen oli eduksi. Tuohon aikaan autoihin asennettiin paljon NMT-puhelimien autosarjoja, niitä riitti Levomäellekin asennettavaksi melkein joka päivä. –Leipäkoneet olivat tuon ajan hitti, Levomäki muistelee. Sitä hullutusta kesti muutama vuosi. Televisiot olivat Suomen Turussa tehtyjä: Saloraa ja Finluxia. Valkoisten kodinkoneiden kyljessä luki useimmiten Rosenlew ja mankelikin oli vielä kysytty tuote harjavaltalaisissa kodeissa. –Pieniä televisioita myytiin paljon, 32-tuumainen televisio oli iso, parempi malli. Vanhat televisiot ja videonauhurit olivat käypää valuuttaa vaihdossa uudempiin. Työ maistui ja myyjän itseluottamus kasvoi. Levomäki huomasi tulevansa ihmisten kanssa hyvin toimeen. Radio ja TV Rajalassa kävi asiakkaita paitsi Harjavallasta, myös lähikunnista. Kokemäkeläisiä oli asiakkaina paljon. 1990-luvun lopulla Levomäki seurasi Kokemäen Radio ja Kone Centerin toimintaa. Entisen Kotitukun talossa sijainneella kodinkoneliikkeellä ei mennyt hyvin. Hän rohkaisi mielensä ja tarjoutui ostamaan liikkeen toiminnan. Taustalla oli ajatus siitä, että kyllä hän pystyisi sen verran kodinkoneita myymään, että pystyisi itsensä elättämään. Pankinjohtaja uskoi 26-vuotiaan myyjän näkemykseen, ja hyväksyi tämän omakotitalon lainan vakuudeksi. Mikan Konemyynti Oy aloitti toimintansa tammikuussa 1998. Entinen työnantaja suhtautui myönteisesti uuteen yrittäjään, vaikka se tulikin kilpailijaksi osittain samoille markkinoille. Kodinkoneliikkeen myynti kehittyi hyvin, pian Levomäki sai huomata, että leipää riitti yrityksestä useammallekin. Kotitukun talon vuokratilat saivat jäädä vuonna 2005, kun yrityksen oma toimitalo valmistui Teljänportin varrelle, lähelle liikekeskusta. Vuosien varrella Levomäen yritys on vakiinnuttanut paikkansa. Se menestyy yhä, vaikka markkinoilla jylläävät kansainväliset ketjut – ja verkkokaupan suosio on kasvanut rajusti. Yrityksen myynti on ollut vuodesta toiseen miljoonan euron paremmalla puolella ja vuosittain viivan allekin on jäänyt jotain. Yrittäjä kertoo kuitenkin, ettei mikään ole kodinkonekaupassa kuin ennen. Erikoista on se, todella monia tuotteita myydään alle ostohinnan. Kaiken kaikkiaan katteet ovat todella ohuita. Sellainen kaupanteko ei voi olla kovin kestävää. –Tämä ei ole enää hauskaa, Levomäki kuvaa alan muutosta. Kun katteita ei ole, on yritettävä saada rahaa palveluista. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kotiinkuljetuksista ja asennuksista peritään hinta. Näin tappiollakin myydyistä tuotteista saadaan ehkä joku euro. Kaikkiaan kodinkoneliikkeen menestyksellinen pyörittäminen on vaikea palapeli. koko ajan on mietittävä, mistä tarvittavat eurot saadaan revittyä. Kulut on pidettävä kurissa. Levomäki tietää, että palvelu on monille asiakkaille tärkeää. On eri asia saada pesukone valmiiksi toimintakuntoisena kylpyhuoneeseen kuin verkkokaupasta tilattuna paketissa rapun pieleen. Palvelu on kadonnut kokonaan monista isojen ketjujen liikkeistä. Ei sieltä saa myyjää kotiin virittämään televisiota. Hyvällä varastollakin voi kilpailla. Isotkin kodinkoneliikkeet myyvät usein tuotteita toimitusmyyntinä. Ostetun tavaran saa noutaa päivien tai viikkojen kuluttua. Levomäki pystyy ison varaston ansiosta toimittamaan tavarat useimmiten heti. Yksi Levomäen valteista ei ole kadonnut, vaikka ala on muuttunut hurjasti. Supliikki tehoaa edelleen, samoin se pieni pilke, joka kuuluu hyvän myyjän valtteihin. Se on osa näkyvää palvelua, jolla luodaan pitkäaikaisia asiakassuhteita. Asuu Kokemäellä, on kotoisin Kauvatsan Kauvatsankylästä. Perheeseen kuuluu vaimo Katriina sekä ammattikoulussa sähköalaa opiskelevat kaksospojat. Oma kodinkoneliike hänellä on ollut 20 vuotta. Mikan Konemyynti on tehnyt pari vuotta kauppaa Veikon Kone -ketjun tunnusten alla. Yritys työllistää yrittäjän ja kaksi työntekijää. Kokeili joku vuosi sitten kumppanin kanssa myös verkkokauppaa, mutta luopui siitä, kun toiminnasta ei saatu kannattavaa. Jos ei olisi kodinkonealalla, voisi työskennellä vaikkapa kiinteistösijoittajana.