Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Pankkipalvelujen muutokseen tarvitaan vähemmän pakkoa – enemmän neuvontaa ja houkuttelua

Digitalisaatio muuttaa merkittävästi pankkien kilpailuasetelmaa. Pelisäännöt menevät uusiksi, kun kansainvälinen kilpailu myös Suomen rahoitusmarkkinoista lisääntyy. Tässä pelissä liiketoiminta tapahtuu verkossa, itse pankkikonttorien merkitys vähenee – ja mahdollisesti loppuu. Tällaiseen jo nähtävillä olevaan tulevaisuudenkuvaan pankit joutuvat nyt sopeutumaan. Tiedetään, että perinteisen pankkitoiminnan työpaikat tulevat vähenemään. Siitä on vähemmän tietoa, syntyykö tilalle uutta työtä. Joka tapauksessa suuri osa töistä siirtyy koneiden tehtäväksi. Asiakkaille muutos näkyy siinä, että pankit pyrkivät patistamaan asiakkaita digitaalisten palvelujen käyttäjiksi. Työtä on tehty kohteliaasti suosittelemalla, mutta myös kovemmilla keinoilla. Vanhanaikaisten pankkipalvelujen käyttö pyritään tekemään hankalaksi tai mahdottomaksi. Ihmiset halutaan kassajonoista tietokoneen äärelle ja maksupäätteille. Vanhoihin palveluihin kiintyneet ihmiset ovat pahoillaan tai jopa raivoissaan, kun heitä pakotetaan muutokseen. Usein muutosta perustellaan sillä, että uudet palvelut ovat käteviä ja helpottavat elämää. Digituskaa tuntevan on vaikea ajatella näin. Ehkä pankkien kannattaisi panostaa nykyistä enemmän asiakkaiden henkilökohtaiseen digineuvontaan. Näin kassajonoista voitaisiin mahdollisesti saada pois uuteen pikku hiljaa innostuvia asiakkaita.