Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Puheenvuoro: Jonossa seisottaminen ei ole tätä päivää

Nyt käsi sydämelle: Milloin sinä kävit viimeksi pankissa? Harva meistä enää tarvitsee pankin päivittäisiä kassapalveluita, mutta ne jotka tarvitsevat, ovat pöyristyneet siitä tavasta, miten pankit heitä nykyisin kohtelevat. Yksi kuvailee tilannetta kohtuuttomaksi, toinen täysin toivottomaksi. Asiakkaat joutuvat jonottamaan kassajonossa jopa tunnin, koska virkailijoita on niin vähän. Aina jonottaminenkaan ei auta, sillä palvelut on siirretty verkkopankkiin. Monen lukijan sappi kiehahti pari viikkoa sitten, kun 87-vuotiaan vanhuksen ystävä kertoi tämän pankissa saamasta kohtelusta Satakunnan Kansassa (5. tammikuuta). Muistisairas vanhus olisi tarvinnut jouluksi rahaa, mutta se ei onnistunut, koska hänen käyttämänsä pankin kassapalvelut oli lopetettu. Vanhuksella ei ollut pankkikorttia, eikä hän myöskään olisi sitä osannut käyttää. Mikä siis neuvoksi? Neuvojia ilmaantui nopeasti. Yksi oli sitä mieltä, etteivät pankit ole vastuussa muistisairaista henkilöistä. Toinen ehdotti edunvalvojaa ja kolmas kehotti äänestämään jaloillaan. Onneksi suurin osa neuvojista oli kuitenkin yhtä mieltä siitä, että vanhusta pitäisi jollakin tavalla auttaa. Pankin vaihtaminen voisi jossakin tapauksessa olla hyvä ratkaisu, mutta aina palvelu ei parane vaihtamallakaan. Ajan henki on se, että jokainen hoitakoot omat asiansa verkossa. Asiakkaiden seisottaminen jonossa ei silti saa olla tätä päivää. Se on asiakkaiden aliarvioimista. Lyhyt kyselykierros Kokemäen keskustassa paljasti, etteivät verkkopankin käyttäjät enää juuri poikkea omassa konttorissaan. Milloin viimeksi? oli niin vaikea kysymys, että sitä piti todenteolla miettiä. Pankkikortittomien tilanne on toinen. Heille pankin konttori on korvaamaton. Muistan käyneeni pankissa loppuvuoden aikana ainakin kaksi kertaa. Viimeksi hain apua pankkikortin käyttöön liittyneeseen verkko-ongelmaan. Ratkaisu löytyi nopeasti. Vaikea on kuitenkin keksiä, kuka tai mikä pankin palvelut korvaisi, jos pankki sulkisi kokonaan ovensa. Keneltä sen jälkeen kysyisi neuvoa? Chat-keskustelu kotikoneen ääressä ei houkuttele, jos on jo päivän tuijottanut näyttöpäätteen ruutua. Ja tarvitaanhan keskusteluun siinäkin tapauksessa kaksi.