Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Uintiharrastus on vahvaa Harjavallan uimaseurassa

Harjavallan uimaseurassa on kolmisenkymmentä uimaria sekä kymmenisen triathlonistia. Sen suuremmin seura ei aktiivisesti etsi uusia harrastajia, mutta halukkaille tarjotaan mahdollisuus aloittaa laji. Ryhmiä on kolme. Kilpa 1 on aktiivinen kilparyhmä, jolla tavoitteena kilpailla ja kehittyä huipulle. Kilpa 2-ryhmän tavoitteena on oppia kilpailemaan sekä kehittyä lajissa. Harrastaja-ryhmäläiset eivät ui kovin tavoitteellisesti kilpailuajatuksella, vaan nauttivat vesielementistä ja lajista. Näille kolmelle ryhmälle on aikoja useamman kerran viikossa hallilla. Triathlonistit harjoittelevat uintiosuuttaan yöaikaan eli ulkopuolella hallin aukioloaikojen, koska kapasiteetti ei anna myöden normaalien aukioloaikojen puitteissa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Uimaseuralaisten idoli on euralainen Tessa Nurminen . Hän ui maajoukkueessa ja on alittanut muun muassa Hanna-Mari Seppälän aikoja. Tessan isä Kimmo Nurminen on tyttärensä valmennuksen ohella antamassa osaamistaan Harjavallassa. Muita valmentajia ovat Marko Lampela sekä Sami Järvenpää . Fysiikkapuolesta kuivapuolen treeneissä vastaa Hannaleena Kanerva ja harjoitusryhmän ohjaamisesta Riitta Levisalo sekä Virpi Lampela . Marko Lampela kertoo, että uinti on hyvin tekninen laji. Fyysiset ominaisuudet eivät ole välttämättä ratkaiseva tekijä, vaan oma, pään sisällä oleva motiivi vie eniten eteenpäin ja se on osa lahjakkuutta. Silloin kun se on kohdallaan, on palava halu ajatella ja omaksua lajia ja niiden myötä kehittyä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Fysioterapeutti Kanerva kertoo, että uimareiden aerobinen puoli tulee kuntoon altaassa, mutta kuivan maan harjoitteluun pitää satsata. Jopa näillä liikkuvilla nuorilla on paljon tekemistä lihaskunnon kanssa, puhumattakaan notkeudesta. Arkiliikkuminen on vähäistä, enää ei pelata, kiipeillä ja hypitä kuin ennen vanhaan ja se valitettavasti näkyy. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Marko Lampela ja Sami Järvenpää kertovat, että videointi on oiva apu auttaa uimarin tekniikan kanssa. Hidastetusta tallenteesta on hyvä tarkastaa ongelmakohdat ja myös sujuvat liikkeet. Videointi on nykypäivää ja se on sallittua myös uimahallissa. Tarkoituksenmukaista tallennetta on helppo katsoa yhä uudelleen kun hiotaan uintitekniikkaa kuntoon. Lampela kertoo itse saaneensa apua omaan triathlon-uintinsa aikaan suuren loven aikaan kun on oppinut uimaan yhä paremmalla tekniikalla.