Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Kolumni: Kokemäki tutki näkyvimmät

Kokemäen kaupunki tutkitutti näkyvyyttään digitaalisessa uutismediassa ja sosiaalisessa mediassa viime vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Tuloksista selviää, millä tavoin Kokemäki ja kokemäkeläiset näkyivät verkkolehdissä sekä Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa ja blogeissa. Kaupunginjohtaja Reijo Siltala hallitsi henkilönäkyvyyttä suvereenisti. Hän oli selvä ykkönen sekä verkkolehdissä että sosiaalisessa mediassa. Lehdissä valokeilaan nousivat jonkin verran myös kuntapoliitikot Harri Kivenmaa ja Juhani Seppälä , mutta sosiaalisessa mediassa kaupunginjohtajalla ei ollut juuri muita kilpailijoita kuin taiteilija A apo Korkeaoja . Kaikkiaan tuloksista käy hyvin ilmi, että paikkakunnalta puuttuu julkkiksia. Yrityksistä Sinituote hallitsi sähköistä mediaa. Se nousi esille etenkin Suomi 100 -juhlavuoteen liittyneen Moppirata-kiertueen merkeissä. Toinen Sinituotetta esille nostanut kampanja oli Tuntemattomaan sotilaaseen liittynyt tuotesarja, josta kohistiin varsinkin sosiaalisessa mediassa. Viimemainitun osalta julkisuus oli paljon myös kielteistä, sillä moni piti siivoustarvikkeiden yhdistämistä kansallisesti tärkeään elokuvaan epäsopivana. Sitä voi tietysti kysyä, kuinka kokemäkeläisenä yrityksenä suomalaiset Sinituotetta yleensä pitävät. Toki tuotantopaikkakunta voisi näkyä Sinituotteen yhteydessä enemmänkin. Yrityspuolella Hevi-kivitalot oli Sinituotteen ainoa haastaja. Tapahtumista Satasoitto oli hyvin esillä sosiaalisessa mediassa, verkkolehdissä esille nousi etenkin Satakunnan kansansoutu, jonka kytkös Kokemäkeen tulee tietysti myös nimikkojoen kautta. Pitkissport näkyi Suomen lipun maailmanennätyksen yhteydessä. Kylistä Kauvatsa oli ylivoimaisesti esillä sekä verkkolehdissä että somessa. Se jätti Kokemäenkin varjoonsa. Tuloksissa vilahtivat myös Korkeaoja, Puurijärvi ja Pitkäjärvikin. Muita hyvin esillä olleita olivat Sataedu sekä Kokemäen seurakunta. Sataedu porskutti sosiaalisessa mediassa, seurakunta riitoineen verkkolehdissä. Kokonaisnäkyvyydessä johdossa olivat tapahtumat ja yritykset, mutta tutkimuslaitoksen mukaan Kokemäen tapahtumien näkyvyys oli silti pieni. Kaikkiaan Kokemäki kärsi tutkimuslaitoksen mukaan paikkakuntaan liittyvän aihetunnisteen vähäisestä käytöstä, #Kokemäki saisi näkyä enemmän. "Kylistä Kauvatsa oli …eniten esillä sekä verkkolehdissä että somessa.