Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Matkalla kohti Jerusalemia

Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja sanoi heille: "Me menemme nyt Jerusalemiin. Siellä käy toteen kaikki se, mitä profeetat ovat Ihmisen Pojasta kirjoittaneet. Hänet annetaan pakanoiden käsiin, häntä pilkataan ja häpäistään ja hänen päälleen syljetään, ja he ruoskivat häntä ja tappavat hänet. Mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista." (Luuk. 18:31-33) Laskiaissunnuntain evankeliumi kertoo meille matkasta. Erilaisia matkoja tehtiin jo Jeesuksen aikana. Nykyisin matkailu ja erilaiset matkat ja retket kuuluvat monille ihmisille itsestään selvinä asioina tavalliseen elämän kulkuun. Kulkeminen on helppoa ja nopeaa. Pitkätkin etäisyydet taittuvat nopeasti. Maailma tuntuu paljon pienemmältä kuin joskus aiemmin. Evankeliumin kertoma matka oli toisenlainen. Se kertoo Jumalan maailmansuunnitelman toteutumisesta. Siitä, miten Jeesus historiallisella Jerusalemin matkallaan pelasti koko maailman synnin ja kuoleman vallan alta. Tuosta matkasta ei riippunut vain sen sokean miehen kohtalo, josta evankeliumi myöhemmin kertoo, vaan lukemattomien muidenkin kohtalo sen jälkeen, meidän aikaamme asti ja aina niin pitkälle kuin tätä armonaikaa elämme. Jeesus aloitti laskiaissunnuntaina viimeisen matkansa Jerusalemiin. Matka päättyi ristinpuulle. Näennäisesti ja äkkiä ajatellen tuhoon – mutta tuhon jälkeen matka jatkui. Matka jatkui kuoleman kautta ylösnousemukseen, tappion kautta täyteen voittoon. Matka jatkuu yhä edelleen. Maasta toiseen. Kansasta toiseen. Ihmissydämestä toiseen. Jumala antaa kaiken lahjana, ei ansioiden mukaan. Vaikka uskomme olisi heikkoa ja sanatonta, kelpaamme silti ja erityisesti juuri silloin Kristukselle. "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin!" Näin Jeesus meille tänään sanoo. Hän ei sano, minä menen Jerusalemiin, vaan hän todella sanoo: "Me menemme..." Me jokainen saamme lähteä Jeesuksen kanssa matkalle. Saamme seurata yhdessä Jeesuksen askelia kohti Jerusalemia nähdäksemme mitä siellä oikein tapahtuu. Jeesuksella on aikaa sinulle ja minulle.