Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Paastonaikana avautuu Jumalan rakkauden uhritie

Olemme kirkkovuodessa laskeutuneet paastonaikaan. Laskiaisen jälkeisenä tuhkakeskiviikkona alkoi pääsiäistä edeltävä 40 arkipäivää käsittävä paastonaika. Mitä paasto sinulle merkitsee? Näkyykö se jotenkin elämässämme? Onko se yksinkertaisten elämäntapojen ja itsekieltäytymisen aikaa? Kirkkokäsikirja ohjeistaa seuraavasti: ”Paastonajalla on useita tavoitteita, esimerkiksi: – ihminen katuu syntejään ja kiintymistään tähän maailmaan sekä haluaa palata täyttämään Jumalan tahdon. – ihminen tutkistelee Jumalan pyhyyttä ja rakkautta, joka näkyy Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa. – ihminen pyrkii myös kasvamaan yhä vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi. Ruokatottumusten ja muiden elämäntapojen yksinkertaistaminen voi olla avuksi paastoon liittyvässä hengellisessä kilvoituksessa.” ( Suomen evankelisluterilaisen kirkon kirkkokäsikirja II, Evankeliumikirja ) Uskonpuhdistajamme Martti Lutherin mukaan paasto on hyvä ulkonainen tapa, mutta sen avulla ei kukaan ihminen voi hankkia erityisiä ansioita Jumalan edessä. Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa paastoamisesta: ”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.” (Matt. 6: 16–18). Paastonaika on erityistä katumuksen ja parannuksen aikaa. Jumala katsoo sydämeen. Hän tahtoo, että kaikki ihmiset kaikkialla tekisivät parannuksen. Paastonaikana seuraamme Jeesuksen kärsimystietä Golgatalle ja pysähdymme kuulemaan Jumalan sanaa. Katumuksen syvyyttä ei vaadita. Riittää, kun tuntee oman syntisyytensä Jumalan edessä ja uskoo Jumalan valtakunnan evankeliumissa syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siinä avautuu Jumalan rakkauden uhritie.