Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Kylmäkäynnistyspäästöt heikentävät ilmanlaatua

Talvi on ulkoilijan kannalta parhaimmillaan, mutta hengitysilman laadussa on taajamissa toivomisen varaa. Tyyninä pakkaspäivinä katupöly tuntuu nenässä, samoin autojen pakokaasut. Ilmatieteen laitoksen mukaan ilmiön taustalla on inversiotilanne. Pintainversio muodostuu yleensä selkeän päivän tai yön aikana. Tällöin säteilyjäähtyminen jäähdyttää maanpintaa, joka puolestaan viilentää alimpia ilmakerroksia. Lämmin ilmamassa jää niiden yläpuolelle. Inversiokerroksessa tuuli on hyvin heikkoa ja ilmakerrosten sekoittumista edistäviä pyörteitä on vähän. Epäpuhtaudet jumittuvat paikoillaan makaavaan ilmamassaan. Ne kerääntyvät lähelle maanpintaa huonontaen hengitysilmaa. Erityisesti typenoksidi- ja hiukkaspitoisuudet ovat tällöin koholla. Kylmällä säällä päästömääriä kohottavat muun muassa täydellä teholla toimivat lämpövoimalat sekä autojen kylmäkäynnistykset. Pintainversion vallitessa moottorien esilämmityksen merkitys korostuu entisestään. Moottorien tuottamat hiilidioksidipäästöt ovat suorassa suhteessa niiden kuluttamaan polttoainemäärään. Esilämmitys alentaa kylmäkäynnistyksessä voimanlähteen polttoaineenkulutusta keskimäärin noin 40 prosenttia ja päästöjä jopa 60–80 prosenttia. VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin 100–600 kilometrin ajomatka lämpimällä moottorilla.