Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Taitava ajokoneen kuljettaja pysyy harvesterin perässä, katso video

Tuore kuusi tuoksuu Seppo Salmisen metsässä, jota kahden koneen työpari harventaa vauhdilla. Metsäkoneenkuljettaja Kalle Kuusisto puikkelehtii harvesterillaan puiden lomassa ja valikoi harvennustyömaalla kaadettavat puut monitoimikoneen kouran työstettäväksi. –Tämä harvesteri on pienemmän pään koneita, joka soveltuu hyvin näihin harvennushakkuisiin, mutta on tällä aukkojakin tehty. 37 senttimetrin koura syö puuta 5,5 metriä sekunnissa. Kun terä pyörii 35 metriä sekunnissa, puu katkeaa kyllä mukisematta, esittelee Timo Pere ulkomuistista yrityksensä kaatokonetta samalla kun Kuusisto antaa koneen katkoa, karsia ja sijoitella sopiviin kasoihin perässä tulevan ajokoneen korjattavaksi. Metsäkoneenkuljettaja Niko Reunanen kulkee juontouraa harvesterin perässä Ponsse Visent kuormatraktorilla. Hänellä on kyydissään Valttteri Juhela , joka valmistuu pian metsäkoneenkuljettajaksi Winnovan Metsäopetuksen Ulvilan toimipisteestä, eli tuttavallisemmin Kullaan Metsäopistolta. Samasta opinahjosta myös Reunanen ja Kuusisto ovat eväänsä ammattiin hankkineet. Metsäkoneiden kehitys on vähentänyt metsureiden tarvetta, koneet liikkuvat näppärästi pienilläkin työmailla. Reunasen kuljettama "Visentti" on kuormatraktoreiden joukossa keskikokoinen. Ketjutetut pyörät ja telat takapyörissä takaavat hyvän pääsyn vaihtelevassakin maastossa. –Taitava kuljettaja pysyy harvennushakkuutyömaalla tällä melko hyvin harvesterin perässä. Suuremmilla aukoilla toki kaatokone selviää työstään nopeammin, Timo Pere sanoo. Visentti on kuormatilavuutensa mukaan 14 tonnin kone. Kuutiometreissä mitattuna kyytiin mahtuu noin 16 kiintomottia puutavaraa. Ulottuvalla kouralla lastaus käy ketterästi, samoin kuorman purku metsäautotien varteen, josta puurekat käyvät ne hakemassa. Kaikki puulajit läjitetään ja merkitään valmiiksi, jotta rahtaus käy helposti. Tukit, isot ja pienet sekä kuitupuu, kukin omiin kasoihinsa puulajeittain. Harvennushakkuussa "tuotepinoja" kertyy helposti toistakymmentä erilaista. Timo Pere tietää, että metsänhakkuukoneet kiinnostavat myös yleisöä. Viime vuonna MHY:n metsätapahtumassa pääsi harvesteri esittäytymään. Nyt Pere tuo metsäpäivään nähtäville kuormatraktorinsa. MTK:n tutkimuspäällikkö Erno Järvinen muistuttaa puumarkkinakatsauksessaan metsänomistajia kilpailutuksen tärkeydestä. Massa- ja paperiteollisuus takovat huipputulosta, minkä vuoksi myös metsänomistajan kannattaa huolehtia saavansa oikean hinnan puustaan. –Kuitupuun kuutiohinta on metsätalouden kannattavuuden näkökulmasta ja tulevia hakkuumahdollisuuksia silmällä pitäen jopa tärkeämpi kuin tukkipuun yksikköhinta. Kuitupuun toimitussopimukset kannattaa nousevassa markkinatilanteessa sopia mahdollisimman lyhyeksi. Puun korjuussa on myös olennaista valvoa, että arvokasta tukkia ei katkota kuiduksi, Järvinen sanoo. Yksityismetsien puukauppa on alkuvuonna käynnistynyt vuodentakaista hitaammin. Keliolosuhteet eivät ole helpottaneet puun korjuuta. –Kantohinnat ovat kehittyneet melko tasaisesti vuoden 2018 alkuviikkoina. Puun käyttömäärien, hakkuiden ja puukaupan toteutuneen kehityksen sekä ennusteiden perusteella puukauppa jatkuu vilkkaana. Lisäksi puun tuonnin supistuminen tukee kotimaisen puun kysyntää. Mhy Satakunnan koko perheen Maalislauantai -tapahtuma 17. maaliskuuta kello 10–13. Esittelyssä kuormatraktori ja Drone-pienoiskopteri. Opastus paikalle Kuurolantieltä.