Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartaus: Ajatus taivaallisista esirukoilijoista kiehtoo mieltä

Reformaation tuulet puhalsivat aikoinaan niin voimakkaasti, että monia asioita lensi ulos kirkoista. Osassa keskiaikaisia kirkkoja kattoja koristaneet maalaukset maalattiin piiloon, jotteivät pyhimysten ja Neitsyt Marian kuvat johdattaisi kirkkokansaa harhaan. Rukouksia ei enää saanut osoittaa pyhimyksille ja neitsyelle. Kuten kaikkeen sodankäyntiin kuuluu, vihollisesta haluttiin antaa mahdollisimman negatiivinen kuva. Niinpä moni luterilainen kristitty saattaa edelleen mieltää, että rukoillessaan pyhimyksiä tai Neitsyt Mariaa, katolinen kristitty asettaa heidät Jumalan tilalle. Näin ei kuitenkaan ole, katolilaiselle jo Jumalan luokse menneet pyhät ovat taivaallisia esirukoilijoita. Ave Maria -rukouksessa julistetaan yhdessä kaikkien sukupolvien kanssa Maria autuaaksi, niin kuin Maria itse riemuissaan Raamatun mukaan huudahtaa Elisabetille, kun nämä kaksi raskaana olevaa naista kohtaavat. Rukous jatkuu siten, että siinä pyydetään Marialta rukousta meidän syntisten puolesta. Ajatus taivaallisista esirukoilijoista kiehtoo minua. Kuulun itsekin laajaan joukkoon maanpäällisiä esirukoilijoita ja tiedän, että monet ihmiset rukoilevat minunkin puolestani. Onko meillä sitten vielä taivaallisia esirukoilijoitakin? Ilmestyskirja näyttää muutamia taivaallisia välähdyksiä, taivaan pyhien joukossa kerrotaan olevan 24 vanhinta, joiden kädessä on kultamalja täynnä uhrisavua eli pyhien rukouksia. Ei ole siis mahdoton ajatus, että jo perillä olevat pyhät rukoilevat puolestamme ja kantavat huokauksiamme Jumalan eteen. On sanottu, että kirkkojemme puolikaaren muotoiset alttarit jatkuvat ikuisuuteen. Näin taivaalliset pyhät osallistuvat kanssamme ehtoolliselle. Ajatus siitä, että me Kristuksen pyhittämät polvistumme samalle alttarille, on kaunis. Samalla tapaa kaunis ajatus on se, että jo Isän luona olevat pyhät rukoilevat puolestamme. Kaiketi pyhien avuksi huutamiseen on liittynyt ajatus siitä, että Jumala on pelottava ja kaukainen. Tällöin rukoilija voi osoittaa rukouksensa helposti lähestyttävälle pyhimykselle. Tämä ajatus on kuitenkin Raamatun valossa väärä. Jeesus nimenomaan opettaa meitä rukoilemaan luottavaisin mielin Isäämme. Itse uskon, että pyhät taivaassa ovat alati rukouksessa puolestamme, pyysimmepä sitä heiltä tai emme. Päivitetty 19.3. kello 8.32, korjattu kirjoittajan nimi.