Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Tänään on hyvä ilta lähteä kirkkoon viettämään ehtoollista

Milloin olet viimeksi osallistunut kirkossa ehtoolliseen? Miksi tai mihin tarvitsemme ehtoollista tai yleensäkin yhteistä kokoontumista seurakunnassa? Eikö ilman niitä voisi elää omaa mukavaa elämäänsä? Ihminen on kuitenkin luotu elämään toisten ihmisten kanssa ja ihmisen sisimpään istutettu Jumalan kaipuu etsii täyttymistään. Seurakuntayhteys on tarkoitettu vastaamaan tähän kaipuuseen. Ehtoollinen ja seurakunnan tilaisuudet on tarkoitettu meille virkistykseksi ja yhteiseksi rakennukseksi. Puu ei pala yksinään on joskus sanottu uskovista eli uskon liekki ei kauaa roihua, jos ei ole seurakuntayhteyttä. Yksinäinen puu palaa nuotiossa kituen ja savuten ja lopulta sammuu ja jää palamatta. Tarvitsemme toisiamme. Seurakunnassa jokaisella voisi olla jotakin tuotavaa yhteiseen kokoontumiseen. Yksinkin voi rukoilla ja lukea Sanaa ja laulaa virsiä, mutta jotakin paljon enemmän voimme kokea yhteisessä kokoontumisessa hengellisten asioitten parissa. Seurakunnan työntekijänä mietin joskus miten ohutta olisi pelkkä kanttorin ja papin vuorottelu jumalanpalveluksessa, kun parhaimmillaan yhteinen jumalanpalvelus voi olla seurakuntalaisten yhteistä osallistumista ja yhdessä tehdyssä jumalanpalveluksessa jakamista ja kokemista. Samalla varsinkin nautitaan siitä, että Jumala itse Pyhä Henkensä kautta ravitsee ja täyttää sisimpämme ilolla ja rauhalla tulevia päiviä varten salatulla tavalla. Juuri tänään on hyvä ilta lähteä kirkkoon seurakunnan yhteiseen kokoontumiseen viettämään Herramme Jeesuksen asettamaa ehtoolista ja nauttia levosta käsin Pyhän Hengen hoidosta. Jeesus sanoo: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” Matt.11:28 Rukous : Tule Jeesus virvoittamaan väsyneitä ja voimattomia. Anna meille voimaa tuleviin päiviin ja Pyhän Hengen uudistus sisimpäämme. Siunaa meitä jokaista armossasi. Aamen.