Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hannu Vaajala: "Tieto sisällissodan yhdeksänvuotiaasta kokemäkeläissyntyisestä lapsisotilaasta on väärä"

MIELIPIDE Sata vuotta sitten käytyyn sisällissotaamme on liittynyt vuosikymmenten aikana useita myyttejä ja virheellisiä tietoja, jotka ovat eläneet aikansa ja joista useat on sittemmin kumottu. Sanotun kaltaisia myyttejä syntyy ja ylläpidetään toki vielä nykyisinkin. Yksi näistä liittyy Kokemäkeen. Tämän mukaan Kokemäeltä kotoisin ollut työmies Toivo Peltonen kaatui punakaartin sotilaana 18. huhtikuuta 1918 Karkussa. Yksittäisen kaartilaisen kuolema sata vuotta sitten ei sinällään ole uutinen, mutta asian on tehnyt uutiseksi se, että Toivo Peltonen – työmies ja kaartilainen – olisi syntynyt vuonna 1909 ja että hän olisi ollut kuollessaan yhdeksänvuotias. Yksi keskeinen lähde edellä mainitussa tarinassa on mitä ilmeisimmin ollut kuluneen vuosituhannen alkuvuosina koostettu Sotasurmat -tiedosto, johon pyritty kokoamaan kaikki sodissa tai niiden jälkiselvittelyissä vuosina 1914–1922 kuolleet ja menehtyneet suomalaiset henkilöt. Sanotun tiedoston mukaan kokemäkeläinen työmies Toivo Peltonen, joka kaatui 18. huhtikuuta 1918 Karkun taistelussa, oli syntynyt vuonna 1909. Tarkempaa syntymäaikaa tiedosto ei mainitse. Edellä mainittua Sotasurmat -tiedoston tietoa on sittemmin käytetty hyväksi useammassa sisällissotaa koskevassa kirjassa tai lehtiuutisessa. Mainitun seikan on esille tuonut muun muassa tietokirjailija Tuulikki Pekkalainen kirjassa Lapset sodassa 1918 (2014). Useista sanomalehdistä voidaan viimeisimpänä mainita Helsingin Sanomat , joka varusti muutamia viikkoja sitten sisällissotaa koskeneen pitkän juttunsa otsakkeella ” Toivo Peltonen oli yhdeksänvuotias lapsisotilas, miksi hänen piti kuolla ”. Kun virheellistä tietoa toistetaan riittävän usein, siitä tulee totuus. Tämä Joseph Goebbelsin suuhun sovitettu lausuma pitää paikkansa myös nykyisenä valeuutisten ja muunnettujen totuuksien aikana. Jos ja kun kotiläksyt jäävät tekemättä, toimittajatkin voivat helposti erehtyä toistamaan muiden kertomaa vaivautumatta tutkimaan alkuperäisiä lähteitä. Sotasurmat 1914–1922 -tiedosto on sinällään mittava ja laaja työ, joka ansaitsee arvostuksensa. Se ei kuitenkaan ole kaiken kattava ja se sisältää myös virheellisiä tai puutteellisia tietoja. Tiedostosta myös mitä ilmeisimmin puuttuu lukuisia vuonna 1918 menehtyneitä henkilöitä. Esimerkkinä voidaan mainita Harjavalta, jonka kohdalla tiedosto mainitsee noin 30 punaisiin kuulunutta vainajaa. Harjavallan kirkkomaalle pystytetyssä punaisten muistomerkissä on mainittu kuitenkin yli 60 nimeä. Niin, kuinka vanha Toivo Peltonen sitten oli kuollessaan vuonna 1918. Kokemäen kirkonkirjojen mukaan Toivo Armas Peltonen syntyi 28. päivänä toukokuuta 1901 Kokemäen Säpilän kylässä torppari Ferdinand Peltosen ja tämän puolison Olga Peltosen lapsena. Kokemäen Kooman kirkkomaalle pystytetyssä vuoden 1918 muistomerkissä Peltosen syntymäajaksi on todettu 28. toukokuuta 1901. Harjavaltalainen tietokirjailija Ari Vallin totesi myös edellä mainitun seikan jo vuonna 2007 kirjassaan Kapina jokilaaksossa . Todellinen Toivo Peltonen oli täten kuollessaan kuusitoistavuotias, millä perusteella hänet voidaan hyvinkin luokitella lapsisotilaaksi. Sisällissodan järkyttävyyttä ja traagisuutta korostanee se, että Toivo Peltosen ikäluokkaan (15–17-vuotiaat) kuuluneita kuolleita oli sanotussa sodassa lukuisia. Mainittua traagisuutta ei ole tällöin tarpeen korostaa minkäänlaisilla valeuutisilla.