Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Teräsmiehen lento renkaalla haastaa koko kropan - katso video

Jumppasalien lajikirjo saa helposti pään pyörälle. Helpoin tie löytää itselleen sopivin on yksinkertainen: kokeile kaikkea. Monet kuntosalit järjestävät erilaisia testipäiviä, jolloin saa tuntumaa useampaan lajiin. Lauantaina Harjavallan Kunto-Liikiksessä kokeiltiin erilaisia lihaskuntoharjoitteita, joita yhdisti oman kehonpainon hyödyntäminen. Harjavaltaan syksyllä rantautuva Toiwo-menetelmä (total intensive workout) sai tutustujat haukkomaan henkeään. –Käsittämätöntä, miten hapoille se veti, mutta tuntui hyvältä. Kun harjoitteluun yhdisti mielen tietoisuuden, tehoa tuli aivan käsittämättömästi lisää. Ei uskoisi, mihin itse pystyy, Toiwoa kokeillut Pasi Kaija huohotti ja allekirjoitti harjoitteen tehokkuden. Treenitauon aikana yleisö pääsi tutustumaan sekä crosscoreen että rengasakrobatiaan. Juttamari Kososen tyylinäytös renkaalla sai hien kirpoamaan – katsojalta. Telinevoimistelun ja tankotanssin liikkeitä yhdistävässä treenissä kehonhallinta pääsee kovaan puntariin. –Tämä on kivaa, leikinomaista, mutta äärettömän tehokasta, Sari Tammelin vakuutti laskeutuessaan alas renkaalta. –Välillä on vaikea tietää, minne päin mikäkin ruumiin osa sojottaa tai minne sen pitäisi. Tammelin, joka itsekin vetää ryhmätunteja, pääsi varsin nopeasti sinuiksi vaativan renkaan kanssa. Myös nuoruus on valttia, sillä tytär Michelle Tammelin oli nopeasti renkaassa kuin kotonaan. Juttamari Kosonen näytti äidille ja tyttärelle muutaman perusliikkeen. Michelle Tammelin taipui renkaalle kevyesti ja toisin kuin useammalla varttuneemmalla kokeilijalla, nauru kirposi herkästi. Kososella olisi varsin pian ryhmä vedettävänään, ja syksyllä sellainen taitaa alkaa. Toista , jo useita vuosia Harjavallassakin harjoitettua crosscorea esitteli Susanna Kaija . Myös crosscoressa hyödynnetään kehonpainoa, mutta renkaan sijaan apuvälineenä käytetään kattoon kiinnitettyä taljaa. Taljan yli kulkevan nauhan avulla kehonpainon vastusta voidaan säädellä erilaisissa punnerruksissa ja kyykyissä. –Säätelymahdollisuuden vuoksi crosscore on matalan kynnyksen lihasharjoittelulaji, kun vastusta voi säätää kukin oman jaksamisen ja kunnon mukaan, Kaija sanoo. Vaikka lisättyjä painoja ei käytetä, haastetta oman kropan liikuttelussa riittää loputtomiin. Erilaiset sarjat saavat lihaskunnon lisäksi myös pulssin kohoamaan. Kehon painoa hyödyntäviä harjoitteita näyttäisi yhdistävän kaksi tekijää: hauskuus ja tehokkuus. "Välillä on vaikea tietää, minne päin mikäkin ruumiin osa sojottaa tai minne sen pitäisi. Sari Tammelin