Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hiittenharjulla kovat odotukset: "Kun Suomessa on 650 rataa, ja tämä tulee kuulumaan top 7 joukkoon, onhan se aika merkittävää"

Aurinko lämmittää lähes kuin heinäkuisena aamupäivänä, kun Teemu Aho pysäköi autonsa Harjavallan vesitornin mäelle, kättelee toimittajaa ja ohjaa maastoa kohden. Miehestä aistii aitoa innostuneisuutta, kun hän esittelee lähialueelle rakennettavaa uutta frisbeegolfrataa. Innostuneisuutta toki tarvitaankin; Harjavallan DiscGolf ry rakentaa kahdeksantoistaväyläistä rataa pääasiassa talkoilla, tukea se on saanut sekä Karhuseutu ry:ltä että 25:lta paikalliselta yritykseltä. Niiden tuki on tullut tarpeeseen: Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 35 000 euroa. –Mutta kun vertaa, että tenniskenttä maksaa noin 25 000 euroa, on tämä siihen nähden aika halpaa, seuran puheenjohtaja miettii. –Vaikka seura maksaa radan rakentamisen, tulee se kuitenkin yleiseen käyttöön. Rata palvelee kuntalaisia ja harrastajia ympäri Suomen, hän painottaa. Ei liene liioiteltua väittää, että Harjavallan tuleva frisbeegolfrata kiinnostaa myös valtakunnallisesti. Se on herättänyt huomiota ympäri maan lajin harrastajapiireissä. –Tästä on ollut hirveä hypetys ympäri Suomea. Tätä odotetaan, sillä samantasoisia ratoja on Suomessa vain kuusi. Lähimmät sijaitsevat Jämillä ja Ähtärissä, Teemu Aho kertoo. –Kun Suomessa on 650 rataa, ja tämä tulee kuulumaan top 7 joukkoon, onhan se aika merkittävää. Ahon mukaan Hiittenharjulle nouseva frisbeegolfrata tulee olemaan luokitukseltaan haastavin. Väylien keskimitta on 154 metriä. Esimerkiksi Harjavallassa Kokemäenjoen rantamaisemissa olevalla lyhyemmällä radalla keskimitta on 90 metriä. –Hiittenharjulla tulee olemaan kaksi tai kolme alle satametristä väylää, rannassa yli satametrisiä on vähän vähemmän. Pisimmällä väylällä tulee olemaan mittaa 305 metriä. Erityistä radalla tulevat olemaan väyläopasteet, jotka poikkeavat totutuista muun muassa suuremmalla koollaan. –Ne otetaan käyttöön täällä ensimmäisenä maailmassa. Ne tulevat frisbeegolftarvikkeiden jälleenmyyjä Innovalta, jonka varustamia ratoja on maailmanlaajuisesti tuhansia. Kun palataan ajassa taaksepäin viime vuoden loppupuolelle, elettiin Harjavallassa jännittäviä aikoja. Tuolloin, joulukuun puolivälin jälkeen kaupungin tekninen lautakunta käsitteli frisbeegolfseuran tekemää aloitetta Hiittenharjun radasta. Moni huokaisikin helpotuksesta, kun lautakunta päätti vuokrata maa-alueen seuralle viiden vuoden sopimuksella. Kovin kauan ei tuosta hetkestä kulunut, työt Hiittenharjun maastossa jo alkoivat. –Ryhdyimme hommiin joulun väliviikolla, ja nyt ollaan tässä pisteessä, Teemu Aho kertoo. "Tällä pisteellä" hän tarkoittaa, että kaikki 18 väylää on jo raivattu. Osaan on rakennettu myös heittopaikka, mutta yhtään täysin valmista rataa ei vielä ole. –Ratatarvikkeet saapuivat maanantaina kello 10. Rata olisi tarkoitus ottaa käyttöön heinäkuussa. Harjavallan DiscGolf ry on perustettu vuonna 2015. Jo pian perustamisen jälkeen seura alkoi puhua Hiittenharjun frisbeegolfradan puolesta. –Tämä on ollut haaveemme, ja nyt se on aika lähellä toteutumista, Aho toteaa. Sitä ennen on kuitenkin noussut rata Harjavallan tapahtuma-aukion maastoon. Tuo rata tulee kokemaan lähiaikoina muutoksia, kun alueelle aletaan rakentaa uusia koteja. Se tarkoittaa, että tapahtuma-aukion maastosta poistuvat väylät 2, 3, 4, 5 ja 6. –Varmuudella lähtevät vesihiihtorannan tien oikealla puolella olevat väylät. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Puhutaan kuitenkin purkamisen sijaan rakentamisesta. –Haluamme radan viimeisen päälle kuntoon ennen kuin porukkaa päästetään sinne, Aho kertoo. Frisbeegolfrataa esitellessään hän painottaa muun Hiittenharjun maastossa tapahtuvan vapaa-ajan toiminnan huomioimista – käyttäväthän aluetta muun muassa ulkoilijat, mönkijäsafarit ja motocross-pyöräilijät. Omat haasteensa tuo myös alueen historia; esimerkiksi Litorinameren rantavallien takia yksi väylä siirrettiin kokonaan toisaalle. –Väylät on pyritty rakentamaan niin, etteivät rantavallin kivet kauheasti häiritse. Maastona Hiittenharju on niin hieno, ettei rataa ole ollut vaikea suunnitella. Korostetusti olemme jättäneet vanhat isot puut paikoilleen, ja tuoneet vanhaa metsää esille. Lisäksi yhtään väylää ei ole valaistuilla osuuksilla, Aho kertoo. –Tästä on tarkoitus tehdä viihtyisä kokonaisuus. Tuomme joka väylälle roska-astiat, ja olemme lupautuneet pitämään alueen siistimpänä kuin mitä se on ollut. Hiittenharjun alueella on hirveä potentiaali, mitä ei ole hyödynnetty. Toivottavasti rata on piristysruiske muillekin. "Tästä on ollut hirveä hypetys Ympäri Suomea. Tätä odotetaan, sillä samantasoisia ratoja on Suomessa vain kuusi."