Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Mitä ihmettä, voiko sokerittomassa Jaffassa olla sokeria? Kyllä voi – laki ei kiellä sen lisäämistä

Kuluttaja saattaa helposti kuvitella, ettei sokerittomaksi mainostetussa virvoitusjuomassa saisi olla sokeria. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Esimerkiksi Hartwallin sokerittoman ananas-Jaffan tuotetiedoissa sokeri mainitaan heti alussa. Sitä on limsassa makeuttajana keinotekoisen aspartaamin lisäksi. Tuotepäällikkö Mira Kujanpää Hartwallilta kertoo, että yrityksen appelsiinin, sitruksen, mango-melonin ja lime-verigreipin makuisissa sokerittomissa Jaffoissa ei ole lisättyä sokeria, mutta niissä on hedelmämehun mukana tullutta sokeria muutamia kymmenesosagrammoja desilitraa kohden. Sen sijaan ananaksen makuiseen, sokerittomana markkinoituun Jaffaan on lisätty sokeria. Sitä on Kujanpään mukaan kuitenkin vain ripaus. Yhteensä ananas-Jaffassa on sokeria puoli grammaa desilitraa kohti. –Se on erittäin vähän ja juoma onkin käytännössä sokeriton, tuotepäällikkö sanoo. Syy erikoiseen tilanteeseen on Hartwallin keväällä toteuttama tuoteuudistus, jossa Light-tuoteperheestä tuli Sokeriton. Myös yleisölle ennestään tuttu Ananas-Light haluttiin samaan tuoteperheeseen, mutta sen vanhaa reseptiä ja makua ei haluttu muuttaa. Nyt Sokeriton-brändin alla myydään siis limsaa, johon on lisätty sokeria. Ylitarkastaja Tuulikki Lehto Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta kertoo, että lisättyä sokeria sisältävän Jaffan myyminen sokerittomana on lain mukaan mahdollista. –Väite "sokeriton" – ja mikä tahansa muu vastaava väite, jolla on kuluttajalle oletettavasti sama merkitys, voidaan esittää vain, mikäli tuote sisältää sokeria enintään puoli grammaa sadassa grammassa tai sadassa millilitrassa, Lehto kertoo. Tämän ehdon ananas-Jaffa täyttää.