Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Puheenvuoro: Uusia avauksia kuntien brändityöhön

Matkapuhelin tuntuu kasvaneen kiinni nykyihmisen käteen, allekirjoittanut mukaan lukien. Välillä kohtaa pulssia kohottavia tilanteita, kun esimerkiksi liikenteessä vastaantuleva autoilija, pyöräilijä tai jalankulkija ei huomioi muuta liikennettä, vaan ajautuu vastaantulevan kaistalle puhelinta selatessaan. Haittavaikutusten lisäksi nykyisestä tekniikasta on myös paljon hyötyä. Havahduin hiljattain, miten paljon olen ladannut puhelimeeni eri yritysten, yhteisöjen ja kauppojen sovelluksia. Ne määrittelevät toimintaani jonkin verran; esimerkiksi päivittäistavarakaupan sovelluksesta etsin tuotetarjouksia ja ruokaohjeita, joiden perusteella suunnittelen päivällisiä. Pankin sovelluksella puolestaan huolehdin yleisimmistä pankkiasioistani. Oma lukunsa ovat tietenkin sanomalehtien sovellukset, joiden kautta useimmiten luen näköislehdet. Myös monet tapahtumat ja yhteisöt ovat ottaneet käyttöön omat sovelluksensa. Mielenkiintoinen on esimerkiksi Visit Pori -sovellus, joka esittelee maakunnan pääkaupungin kesää, vaikka ainakin tällä hetkellä pääasiassa vain asuntomessujen näkökulmasta. Pori Jazzin sovellus on ollut käytössä jo parina kesänä. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia. Paikallisesti vastaavia on nähty toistaiseksi vähän. Ainakin yksi poikkeus kuitenkin jo löytyy, sillä paikallinen energiayhtiö otti keväällä käyttöön oman, etuasiakkailleen tarkoitetun sovelluksen. Se kertoo muun muassa jakelukeskeytyksistä sekä muista ajankohtaisista asioista. Sovellus on mielenkiintoinen avaus, jollaista toivoisi monelta muultakin paikalliselta yritykseltä. Samalla lienee kuitenkin myös selvää, ettei sellainen ole useimpien kohdalla mahdollista, vaan verkkosivut ja sosiaalinen media riittävät monille perinteisen mainonnan rinnalla. Ja niillä tavoittaa myös potentiaaliset asiakkaat. Sen sijaan kaupungit ja kunnat voisivat hyödyntää uutta tekniikkaa nykyistä tehokkaammin. Esimerkiksi Harjavallassa on selkeästi halua luoda paikkakunnalle oma brändi ja kirkastaa kaupungin julkisuuskuvaa. Nykyisten tiedotuskanavien rinnalla Harjavalta-sovellus voisi olla omiaan lisäämään yhteisöllisyyttä. "Esimerkiksi Harjavallassa on selkeästi halua luoda paikkakunnalle oma brändi ja kirkastaa kaupungin julkisuuskuvaa."