Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Kela-kyydit tilataan heinäkuussa Turusta

Satakunnan noin 330:sta taksiautoyrittäjistä arviolta kaksi kolmasosaa on kieltäytynyt uusista Kela-kyyditysten sopimusehdoista. Esimerkiksi Raumalla kieltäytymisprosentti on jopa 90. Harjavallan taksiasemalta kerrotaan, että lähes kaikki alueen taksit ovat Kelataksi-sopimuksen uuden välittäjän kanssa allekirjoittaneet. Tilanteen taustalla on Kela-kyytien välittäjän vaihtuminen ja siitä johtuvat taksaleikkaukset. Sairauden tai kuntoutuksen tarpeen perusteella oikeutettujen Kela-taksikuljetusten välitys siirtyy Satakunnan Aluetaksi Oy:ltä 1. heinäkuuta alkaen Lounais-Suomen Taksidata Oy:lle. Satakunnan alueella on päivittäin noin sata autoa Kela-kyydityksissä. Satakuntalaisten taksiyrittäjien kriittisyyden selittää Porin Taksiautoilijoiden puheenjohtajan Juha Mäntylän mukaan ennen muuta se, että Lounais-Suomen Taksidata antoi taksiautoilijoiden puolesta tarjouskilpailussa 10,6 prosentin alennuksen Kelan asettamasta taksakatosta. –Kun vielä mukaan lasketaan taksiyrittäjälle tulevat kyydinvälitysmaksut ja maksuliikenneprovisio, nämä merkitsevät noin 15 prosentin menetystä tuloihin. Lisäksi pitää uusia kyytivälityslaitteet, taksamittari ja mahdollisesti maksupääte, joista aiheutuu vajaan 4 000 euron vuosikustannus, Mäntylä luettelee. Näiden lisäksi taksiyrittäjän kannettavaksi tulee Kela-kyydeissä niin sanotun luokseajokorvauksen poistuminen. Harjavallan taksiasemalla tilanne on tuttu, sillä Harjavallan yhdeksästä taksista peräti kahdeksan on paarivarusteltuja ja seitsemän invataksikyyteihin soveltuvia. Isoja autoja kutsutaan usein avuksi naapurikuntien kuljetuksiin. Nyt esimerkiksi Kokemäelle kela-kyytiin lähtevä harjavaltalaisauto on voinut laittaa mittarin päälle Kokemäen rajalta. Jatkossa laskutus alkaa vasta asiakkaan pihalta, mikä pienentää katetta, eikä "naapuriapu" ole enää niin mielekästä. Lounais-Suomen Taksidatan toimitusjohtaja Tapani Ekuri rauhoittelee epäilyjä palvelujen jatkumisen ja laadun notkahtamisesta Satakunnassa. –Sopimusjärjestelyt ovat kyllä kesken ja niitä joudutaan tekemään hirmuisella kiireellä, mutta palvelut kyllä jatkuvat 1. heinäkuuta jälkeen ja autot kuljettavat asiakkaita kuten ennenkin. Ainoa asiakkaille näkyvä muutos on Kela-taksin tilausnumeron vaihtuminen, Ekuri sanoo. Lounais-Suomen Taksidata tarvitsee Satakuntaan alihankkijoita suunnilleen nykyisen määrän hoitamaan tilatut kyydit, mutta Tapani Ekuri ei kommentoi suunnitelmaa tarvittavien autojen määrästä. Edelleen kuljetuksiin tarvitaan henkilöautoja ja isompaa autokalustoa esteettömiin kuljetuksiin. –Meillä on tarvearvio tarvittavista autoista. Olemme tehneet jo sopimuksia Satakuntaan ja niitä tulee lisää. Sopimusten määrästä tällä hetkellä emme kommentoi myöskään, Ekuri toteaa. Satakuntalaistaksien laajamittainen kieltäytyminen sopimuksista uuden Kela-kyytien välittäjän kanssa ei Ekurin mukaan aiheuta riskiä, että autojen ja kuljetusten järjestämisessä jouduttaisiin poikkeustoimiin. Varsinais-Suomen takseja ei siis ole tarkoitus ajattaa Satakunnassa. Keski-Satakunnassa Kela-taksien toiminta on lienee turvattu, mutta paljon kysymyksiä on vielä auki. Heinäkuu lähestyy kovaa kyytiä ja esimerkiksi taksamittareiden vaihdolle tulee kiire. Valtaosa satakuntalaistakseista käyttää Mitaxin mittareita, jotka joudutaan vaihtamaan turkulaisvälittäjän käyttämään Semeliin. Asiakkaan kannalta oleellista on seurata muutosta. Kesä-heinäkuun vaihteessa Kela-taksin tilausnumero tulee muuttumaan. Oleellista on, että tilaa taksin välityspalvelun kautta. Muuten Kela-korvaus jää kokonaan saamatta. "Olemme tehneet jo sopimuksia Satakuntaan ja niitä tulee lisää." Tapani Ekuri toimitusjohtaja, Lounais-Suomen Taksidata Oy