Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Puheenvuoro: Korotetut risteykset olisivat tervetulleita uudistuksia

Harjavallassa heräsi jälleen keväällä tuttu huolenaihe: Autoilijoiden ajonopeudet taajamissa ovat riistäytyneet käsistä. Tuolloin erityistä huolta koettiin muun muassa lasten, ikäihmisten ja perhepäivähoitajien puolesta. Aihe ei ole uusi. Joitain vuosia sitten ajonopeuksien hillitsemisen puolesta oltiin keräämässä jopa adressia. Hanke kuitenkin lienee unohtunut jonnekin. Ylinopeudet ovat yleinen ilmiö joka paikassa, missä autot vain liikkuvat. Vaarallisimpia ne ovat kuitenkin juuri taajamissa ja asutusalueilla, joissa on runsaasti kevyttä liikennettä. Ongelma on tiedostettu myös kaupunkiorganisaatiossa. Nyt suunnitteilla on kahden risteysalueen korottaminen, mitä pidetään perinteisiä hidastetöyssyjä parempana ratkaisuna. Korotetut risteykset hidastavat liikennettä joka suunnasta. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa; samalla, kun hidasteiden odotetaan hillitsevän hurjastelijoiden kaasujalkaa, ne hidastavat myös tavallista liikennettä. Murhetta voitaneen pitää silti melko pienenä verrattuna hyötyihin – vaikka vastaväitteitäkin on taatusti luvassa. Ymmärrettävästi toki. Korotettuja risteysalueita on suunniteltu Harjavallassa Kokemäenjoen pohjoispuolelle, sekä Pirkkalantien ja Ollilankadun että Koirakorventien ja Pohjoisen yhdyskadun risteyksiin. Varsinkin ensin mainittu on allekirjoittaneelle hyvin tuttu – alueella tulee liikuttua päivittäin niin autolla kuin jalkaisinkin, toisinaan myös polkupyörällä. Kävellen, varsinkin koiran kanssa kulkiessa erityistä jännitystä tuottaa kulkeminen Ollilankadulla, jossa ei ole erillistä kevyen liikenteen väylää, mutta siitä huolimatta autojen tuntinopeudet nousevat melko korkeiksi. Valmiiksi kapeahkolle kadulle lienee turha edes haaveilla pyörätietä, ja jo sen takia liikenteessä on tärkeä huomioida myös muut. Jalkaisin kulkiessa havahtuu toisinaan miettimään omaa käyttäytymistään autoilijana. Viimeistään siinä vaiheessa, kun kaarteen takaa ilmestyy auto, ja huomaa kuljettajan säikähtävän vastaantulevaa jalankulkijaa, muistaa jälleen myös itse olla ratin takana tarkempi ja valppaampi. "kun kaarteen takaa ilmestyy auto, ja huomaa kuljettajan säikähtävän vastaantulevaa jalankulkijaa, muistaa jälleen myös itse olla ratin takana tarkempi ja valppaampi."