Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Kolumni: Kaavailluissa kevytautossa köykäistä on vain kaasujalka

Jos ylimmät päättäjät suovat, pääsevät Suomen alaikäiset nuoret tulevaisuudessa huristelemaan uudenlaisilla autoilla luvan kanssa liikenteessä. Uudelle ajoneuvolle on annettu kovin harhaanjohtava nimi. Puhutaan kevytautosta, vaikka kyseessä on ihan henkilöauton painoinen ajoneuvo. Tarkoituksena on nimittäin muuntaa henkilöautoja kevytautoiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Mitään kevennyksiä autoon ei tehdä – sen paino säilyy ennallaan. Enintään kevytautoksi muunneltava auto saa painaa 1 500 kiloa ja se saa olla korkeintaan kymmenen vuotta vanha. Eli Mersu tai Corolla muuttuu kevytautoksi, kun sen maksiminopeus säädetään 45:een ja autolle tehdään muutoskatsastus. Sitä saa sitten 15 vuotta täyttänyt ajella mopokortilla. Lakihanke oli juuri lausuntokierroksella, joka poiki sekä puoltavia että vastustavia lausuntoja. Lain vastustajat arvioivat kevytautoilun heikentävän liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Painavien kevytautojen katsotaan olevan mopoautoja vaarallisempia varsinkin kevyelle liikenteelle. Onhan se selvää, että henkilöautolla voi syntyä törmäystilanteessa pahempaa jälkeä kuin kevyemmällä mopoautolla, mutta ajavathan nuoret nytkin painavilla traktoreilla, eikä siitä ole ongelmaa tullut. Liikenteen sujuvuudelle hitaista henkilöautoista tuskin olisi sen isompaa haittaa kuin mopoautoista – tai muista hitaista ajoneuvoista. Hitaiden henkilöautojen tuleminen nuorten käyttöön olisi mainio asia. Uudistus helpottaisi huomattavasti nuorten liikkumista, ja helpottaisi sopivien ajoneuvojen hankintaa. Lainlaatijat ovat asettamassa hitaille henkilöautoille varsin tiukan ikärajaa. Kevytauton pitäisi olla vuoden 2014 jälkeen käyttöön otettu. Jatkossakin se voisi olla korkeintaan kymmenen vuotta vanha. Enimmäisiällä varmistettaisiin, että nuorilla olisi käytössään turvallisia autoja. Ikäraja on hassu tapa säädellä laatua. Määräys tuo kevytautoiksi halvimpia pikkuautoja, kun vähän vanhempi ja isompi voisi olla vähintään yhtä turvallinen. Joku lakiluonnoksesta lausunnon jättänyt oli huolissaan siitä, että nuorten kiinnostus joukkoliikenteen käyttämiseen voi vähentyä, jos he voivat käyttää kevytautoa. No voi hellanlettas sentään. Voihan näin jossain erityistapauksessa käydä, mutta vastapainona olisi nuorten liikkumisen huomattava helpottuminen juuri siellä, missä ei ole mitään joukkoliikennettä.