Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Itkisikö joku onnesta? – Satasoitto tuo rakastetut Leevit Kokemäen kirkkoon: "Mielenkiinnolla odotan, miten Leavingsin biisit on sovitettu mieskuorolle"

Ensi viikon perjantaina käynnistyvän Satasoiton järjestäjät eivät halua asettaa festivaalissa kuultavia konsertteja mihinkään järjestykseen. –Toiset konsertit keräävät suuremman yleisön kuin toiset, mutta toivon, että ihmiset uskaltaisivat lähteä ennakkoluulottomasti kuuntelemaan sellaisiakin esityksiä, joista eivät etukäteen tiedä mitään, sanoo Satasoiton toinen taiteellinen johtaja Eeva-Maija Talasma . Juuri ennakkoluulottomuus on se viesti, jonka Harjavallassa ja Kokemäellä 11. kertaa järjestettävä tapahtuma haluaa välittää. Siksi yhdeksänpäiväisen festivaalin esiintyjäkavalkadistakin pyritään aina kokoamaan mahdollisimman monipuolinen. –Uskon, että kuulija on kaikkein tyytyväisin silloin, kun hän löytää jonkin esityksen, jonka ei olisi koskaan osannut arvatakaan olevan näin hyvä, Talasma jatkaa. Lipunmyynnin perusteella tämän vuoden vetoneula on Ylioppilaskunnan Laulajat. Suomen vanhin suomenkielinen kuoro tulee tarjoilemaan kuoronjohtaja Pasi Hyökin johdolla esityksen, joka ainakin etukäteen ajateltuna sopii niin taattua tavaraa kaipaavalle kuuntelijalle kuin yllätysten perässä olijallekin. 135-vuotias kuoro esittää kahden ikonisen Leevin – Madetojan ja Leavings-yhtyeen – kappaleita. Leevi and the Leavingsin ystävät tietävät yhtyeen kappaleiden olevan viimeistä piirtoa myöten Gösta Sundqvistin tekemiä. Musiikintekoon tiettävästi diktaattoriin tavoin suhtautunut Sundqvist loi Leavingsin soundin ja laulujen tarinat, joilla on täysin omanlaisensa paikka suomalaisen musiikin kaanonissa. –Minun suhteeni Leevi and the Leavingsiin on sama kuin varmaan aika monella suomalaisella. Monet laulut ovat sellaisia korvamatoja, joilla on oma paikkansa suomalaisessa lauluperinteessä. Odotan upeaa konserttia, Talasma kertoo. Samaa mieltä on Satasoiton tuottaja Tiina Starcke . –Kyllä Leevejä laulettu on. On menty Pohjois-Karjalaa ja muita. Yliopiston Laulajien käsittelyssä Sundqvistinkin sovitukset saavat uuden ilmeen. –Vaikka biisit ovat tuttuja, saa kappaleen alussa hetken miettiä, että hetkinen, mikäs tämä nyt onkaan, sanoo Starcke, joka on kuullut esityksiä vasta nauhalta, ei vielä livenä. –Mielenkiinnolla odotan minäkin, että miten Leavingsin biisit on sovitettu mieskuorolle. Ja yllätyksellisyyttä lisää se, että niitä esitetään yhdessä Madetojan kappaleiden kanssa, jotka edustavat eri aikakautta ja musiikillisesti hyvin erilaista ääripäätä, Talasma tunnelmoi. Konsertteja järjestetään jälleen monessa paikassa. Kokemäen kirkon lisäksi Satasoiton soinnut soivat muun muassa Harjavallan kirkossa (Pori Sinfonietta), Cedercreutzin museolla (sopraano Laura Pyrrö ja pianisti Tiina Korhonen ) ja Kokemäen Seuratalolla (Trio Harharetki). Yksi erikoisen puoleisista konserteista löytyy Kokemäen Korkeaojalta, jossa Sami Tupala soittaa sahaa. "Kylttyyrinavetassa" Korkeaojan luomutilalla järjestettävä ilmaiskonsertti toimii samalla taidenäyttely Käsitekesän päätöspisteenä. Tänä vuonna Satasoiton järjestäjät eivät halua vain kutsua ihmisiä festivaalin luo, vaan myös viedä festivaalin ihmisten luo. Satasoitto jalkautuu hanuristi Jani Mäkelän voimin neljään palvelutaloon viihdyttämään niiden asukkaita. Mäkelä soittaa ja laulaa Attendo Kuparikaaressa, Hopeakeitaassa, Henrikinhovissa ja Ikipihlaja Kuusamassa. –Tämä uudistus tekee Satasoitosta toivottavasti entistä enemmän paikkakuntien oman tapahtuman, Eeva-Maija Talasma kertoo. Korjattu kuvatekstissä mainittua Leevi-konsertin päivämäärää kello 21.18.