Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Nyt löytyi kokemäkeläisellä Moilasen korjaamolla kunnostettu ajoneuvo – Lasse Huhtasen Cleveland on muutenkin harvinainen auto

–Minulla on Moilasen korjaamolla kunnostettu auto, mahtaako niitä muita jäljellä ollakaan, kertoo Lasse Huhtanen puhelimessa. Hän on kuullut, että lehdessä on ollut juttua Moilasen autokorjaamon pelastetusta nimikyltistä, mutta ei ole vielä saanut tekstiä käsiinsä. Korjaamo on kuitenkin tuttu, Huhtanen on kuullut siitä monet tarinat. Selviää, että Huhtasella on kotitilallaan Kokemäen Villiössä meneillään entisöintiprojekti. Hän on palauttamassa ennalleen vuosimallin 1925 Cleveland-henkilöautoa, joka on vuosikymmeniä sitten muutettu lava-autoksi. Työ on sellaisessa vaiheessa, että hän pystyy esittelemään autonsa sekä henkilöauton että lava-auton hahmossa. Mutta sukelletaan Clevelandin historiaan. Huhtanen tietää, että auton omisti aikanaan Villiössä Simulan maatilaa isännöinyt Väinö Vartia . Asiasta kertoo myös rekisteriote vuodelta 1933. Se kertoo myös, että auto on katsastettu kesäkuussa 1933. Huhtasen käsityksen mukaan Cleveland on tullut Vartialle uutena. Tarina kertoo, että auto päätettiin muuttaa avolava-autoksi, kun sillä piti ryhtyä kuljettamaan mansikoita Poriin. Toisen kertomuksen mukaan auto olisi saanut lavan siksi, että sota-aikana henkilöautoille ei annettu polttoainetta, mutta pakettiautoon sitä oli mahdollista saada. Olipa syy mikä tahansa, Clevelandin muutostyöt tehtiin Moilasen korjaamolla Kokemäen Tulkkilassa, paikassa, joka 1950–60-lukujen vaihteessa jäi nykyisen Satakunnantien alle. Lasse Huhtanen oli nuorena miehenä apupoikana korjaamon toimintaa Orjapaadessa jatkaneella Esa Pulkkisella . Siellä hän sai Pulkkiselta tietää, että naapurin ulkorakennuksessa säilytettävä autovanhus oli kunnostettu Moilasella. –Pulkkinen kertoi myös, että auton sufletti [kuomu] ja kaaret olivat olleet Moilasen puretun talon vintillä. Huhtanen kehuu Moilasella tehdyn lavan laatua. Työ on tarkkaa ja lavan metalliosat ovat taottua rautaa. Myös auton lokasuojat on tehty Moilasella ja tiettävästi siellä tehtiin myös auton ohjaamoon jonkinlainen katto. Clevelandin muutosajankohdasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta se on voinut tapahtua 1930-luvulla. Seppämestari Oskari Moilanen kuoli vuonna 1942. Korjaamon toimintaa jatkoi hänen poikansa Oskar . Tietoa auton katsastuksista pakettiautona ei ole. Jotkin merkit viittaavat siihen, että auton kunnostustyöt olisivat jääneet kesken. Huhtanen muistaa Clevelandin jo lapsuudestaan. Hän pääsi katsomaan autoa naapurin ulkorakennukseen. Myöhemmin hänen veljensä Kari onnistui ostamaan auton itselleen ja sittemmin se päätyi Lasse Huhtasen omistukseen vaihtokauppojen kautta. –Sain moottorin käyntiin, se oli vain jumissa. Vaihteisto ja jarrut toimivat. Olen ajanut autolla, sen ajo-ominaisuudet ovat paremmat pellolla kuin asvaltilla, Huhtanen kertoo. Alkuperäiseen kuntoon autoharrastaja ei aio Clevelandiaan laitaa. Se saa olla ruosteinen. Hän myös miettii muutostöitä niin, että lavan voisi tarvittaessa yhä helposti vaihtaa paikalleen. Siinä mielessä Clevelandin korjaaminen on hankalaa, että sen osia on vaikea saada mistään. Auto on kaikkiaan harvinainen – ja niitä on tuotu Suomeen vähän. Vaikka Cleveland on muuten varsin romuromanttisessa kunnossa, ovat sen alla tuliteriltä näyttävät Nokian renkaat. –Niitä oli säilytetty kellarissa kreppipaperiin käärittyinä. Olisit nähnyt ne renkaat, jotka oli autossa alla.