Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Jokaisella lähimmäisen kohtaamisella on jokin tarkoitus

Kaksi narkkaria seurasi kadulla kyynärsauvoilla kulkevaa vanhaa miestä. Aikoivat ryöstää hänet. Seurasivat ja naureskelivat. Vanha mies koetti hätistää narkkareita kauemmas, hän huitoi sauvallaan ja huusi: –Menkää pois! Kuljin vastaan, mutta en uskaltanut puuttua asiaan. –Niillä on puukot ja pää sekaisin aineista, minä ajattelin. Kuljin vain eteenpäin ja toivoin, että joku muu puuttuisi tilanteeseen. Onneksi kadulla oli muitakin. Läheisestä kahvilasta tuli miehiä, jotka ajoivat narkkarit pois ja vanha mies pääsi turvallisesti kotiinsa. Joskus on vaikea auttaa vaikka näkisi, että joku tarvitsee apua. Ei uskalla, ei tunnu olevan aikaa tai oikeita sanoja… Toimin kuin Raamatun kertomuksessa laupiaasta samarialaisesta, jossa kaksi meni ohitse ja vasta kolmas pysähtyi auttamaan. Eräs juutalainen opettaja kysyi Jeesukselta: ”Mitä minun pitää tehdä, että pelastun ja saan ikuisen elämän?” Jeesus vastasi hänelle: ”Rakasta Jumalaa koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja kaikella ymmärrykselläsi. Ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Mutta kuka on lähimmäinen? Lähimmäinen voi olla naapuri, ystävä, perheenjäsenet, mutta myös se tuntematon, joka istuu viereesi bussissa tai joku jonka tapaat sattumalta kadulla. Jumala lähettää ympärillemme ihmisiä, jokaisella kohtaamisella on jokin tarkoitus. Jumalalta saamme voimaa hyviin tekoihin ja kun teemme hyvää muille, niin samalla saamme itsellemme hyvän mielen ja olemme Jumalan hommissa. On ilo auttaa. Voimme olla myös siunauksen välikappaleena toistemme elämässä. Voimme toivottaa toisillemme siunausta ja muistuttaa lähimmäisiämme siitä, että heitä rakastetaan. Anna-Mari Kaskisen sanoin: Olkoon päiväsi täynnä onnea iloa. Jumala hyvyydellään siunatkoon sinua. Olkoon päiväsi täynnä lämpöä valoa. Jumalan siunaus saakoon koskettaa sinua. Olkoon päiväsi täynnä toivoa, lohtua. Jumala hyvyydellään hoitakoon sinua. Kirjoittaja on Kokemäen seurakunnan lastenohjaaja.