Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Vaatimatonta tai osaamatonta – satakuntalaistaide jää turhaan jalkoihin

Taidetoimikunnat pelastivat jälleen monta nälkätaiteilijaa ahdingosta. Tarkalleen ottaen 304 taiteilijaa eri aloilta sai taiteilija-apurahan. Apurahat ulottuivat puolesta vuodesta viiteen vuoteen. Ihan kiva juttu. Yhtäkään apurahaa en taiteilijoilta pois ottaisi, enkä niitä kadehdi. Se, mikä apurahojen jakolistassa hiipi palkokasvin tavoin sieraimeeni, oli puhtaasti maantieteellinen. Satakuntaan näistä rahoista osui vain kaksi, molemmat Poriin. Onnea kirjailija Hanna-Riikka Kuisma ja kirjailija-muusikko-elokuvantekijä Mika Rättö ! En osaa arvioida, onko kyse satakuntalaisesta vaatimattomuudesta hakea apurahaa vai apurahan myöntäjien alueellisesta pelisilmästä. Kummin tahansa, Satakunnassa taideväen tulisi käydä ainakin keskustelu, miten maakunta esiintyy valtakunnan taidekentässä. Opetuspuoli on melkein hoidossa. Taiteen ammattikorkeakouluopetusta tarjoaa Kankaanpää. Valitettavasti ansiokas oppilaitos on joutunut taistelemaan Porin kanssa olemassaolostaan turhan hanakasti. Kokemäelle taidekoulu ulottuu esitystaiteen vastaavan opettajansa, performanssitaiteilija Aapo Korkeaojan kautta. Korkeaojan taidekommuunille olisin suonut edes yhden esitys- ja performanssitaiteen apurahan ilman hakemustakin. Eniten olin murheellinen elokuvataiteen rahoituksesta. Elokuvatuotanto on keskittynyt liiaksi kehäkolmosen tuolle puolen. Elokuva-alan 14 taiteilija-apurahasta 10 meni pääkaupunkiseudulle, Satakuntaan ei yksikään. Nakkilassa on kuitenkin maakunnan elokuvataiteen kehto. Eivätkö Villilän studiot ole saaneet houkuteltua alueelle yhtään apurahaan oikeuttavaa projektia? Upeat puitteet elokuvanteolle tarjoava paikka ei suinkaan ole Timo Koivusalon yksinoikeus. Villilän studioiden lisäksi on huomattavaa, että toisen asteen visuaalisten alojen ammattilaisia valmistuu Sataedu Nakkilassa, toisin sanoen Villilässä. Taidetoimikuntien apurahat eivät toki ole ainoa mittari, millä maakunnan kulttuuritasoa mitataan. Sen verran kattava katsaus 304 taiteilija-apurahan jako kuitenkin on, että sitä tulee tarkastella hyvin analyyttisesti. Emil Cedercreutzin jalanjäljissä keskisellä Satakunnalla on paljon annettavaa maan taidegenrellekin. Satakuntalaistaiteilijoiden ja taidekoulutuksen profilointi ei vastaa tasoa, jota sillä on annettavanaan. "Eniten olin murheellinen elokuvataiteen …rahoituksesta.