Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Terrierimäinen ote Genevessä kannatti: Johanna Hamro-Drotz aloittaa Pohjoismaiden menestyneimmän siivousvälineyrityksen johdossa

Kun Sinituote Oy toi elokuun alussa markkinoille ensimmäiset kierrätysmuovista valmistetut tuotteensa, yrityksen testilaboratoriossa oli tehty uusien tuotteiden eteen töitä jo pari vuotta. –Tuotteita on koeajettu tosi pitkään ja niille on tehty lukuisia testejä, jotta ne täyttävät kestävyys- ja laatuvaatimuksemme. Suurin haaste kierrätystuotteiden valmistuksessa on laadukkaan ja kestävän materiaalin saatavuus, ja myös kierrätysmuovin värjääminen on haastavaa, yrityksen toimitusjohtajana lokakuussa aloittava Johanna Hamro-Drotz kertoo. Kokonaan kierrätysmuovista valmistettavia tuotteita on toistaiseksi kolme eli tiski-, wc- ja kaakeliharjat. Hamro-Drotz lupaa kuitenkin, että uusia tuotteita tulee pian lisää. Uusi toimitusjohtaja saa vastuulleen menestyvän perheyrityksen, joka on Pohjoismaiden johtava siivousvälineiden valmistaja. Johtajaksi nousee markkinoinnin ja viennin ammattilainen, joka on ollut yrityksessä töissä yhdeksän vuotta. Hamro-Drotzista piti alun perin tulla ammattiratsastaja, sillä hän muutti heti lukion jälkeen Saksaan ja ryhtyi päätoimiseksi ratsastajaksi. Kouluratsastuksen maajoukkueessakin hän oli mukana kuusi vuotta. 21-vuotiaana Hamro-Drotz palasi kuitenkin Suomeen ja aloitti opinnot Hankenissa. Työkokemusta hän ehti hankkia sekä Konepajakonserni Metsosta että Gollasta, kunnes hän muutti tuoreena aviovaimona miehensä kanssa Geneveen vuonna 2009. –Kun olin kuitenkin myynyt suomalaisia tuotteita Eurooppaan ja puhuin saksaa, ajattelin, että voisin ryhtyä myymään meidän tuotteitamme Keski-Eurooppaan. Onneksi olin nuori, naiivi ja hullu, joten perustin yhden naisen myyntitoimiston Geneveen, toimitusjohtaja nauraa. Hamro-Drotz arveli, että varsinkin autonhoitotuotteilla voisi olla kysyntää Keski-Euroopassa. Niinpä hän etsi googlettamalla isoja saksalaisia kauppaketjuja ja soitteli niihin sinnikkäästi. –Olin kuin pieni terrieri ostajien kimpussa, Hamro-Drotz nauraa. Terrierimäinen ote kannatti, sillä ensimmäisen talven myynti oli kuusinumeroinen, ja Kokemäellä valmistettuja jääskrapoja myytiin ensimmäisen vuoden jälkeen 3 000 myyntipisteessä. Yhä edelleen kaksi kolmasosaa Kungs-tuoteperheestä myydään Suomen rajojen ulkopuolelle. Suomeen Hamro-Drotz palasi viisi vuotta sitten ja toi mukanaan kokeneen myyntitiimin. Äitiyslomansa jälkeen hän aloitti yrityksen markkinointipäällikkönä. Markkinointipäällikkö osasi ottaa huomioon yhteiskunnan vahvan digitalisoitumisen ja lähti viemään markkinointia entistä modernimpaan suuntaan. Piti hakea hakukonenäkyvyyttä, olla mukana sosiaalisessa mediassa ja tehdä yhteistyötä tubettajatähtien kanssa. –Se on nykymaailmaa ja sopii meille ihan mahtavasti. Siinä me juoksemme hyvinkin kovaa, Hamro-Drotz vakuuttaa. Vaikka vetovastuu siirtyy lokakuussa isältä tyttärelle, Hamro-Drotz vakuuttaa, etteivät yrityksen periaatteet tai arvomaailma muutu. Hän vakuuttaa tehtaan pysyvän Suomessa ja Kokemäellä. –Meidän täytyy myös pitää huoli siitä, että meidän tuotteemme ovat helposti ostettavista sieltä, mistä ne halutaan ostaa. Siksi yritys avasi oman verkkokaupan Kokemäelle viime kevään aikana. –Meille alkoi tulla niin paljon vihaisia kommentteja siitä, miksi meidän tuotteitamme ei saa ostaa verkkokaupasta. Nyt siellä on koko valikoima. Vetovastuusta 30 vuoden jälkeen luopuva toimitusjohtaja Ilkka Brotherus ei koe oloaan haikeaksi, sillä hän jatkaa edelleen sekä Sinituotteen että sen tytäryhtiöiden hallituksen puheenjohtajana. –Sanotaan, että pojasta polvi paranee, ja uskon, että kyllä se tyttärestäkin paranee, Brotherus toteaa. Brotherus on Sinituotteen menestykseen silmin nähden tyytyväinen. Tehdyt ratkaisut ovat olleet oikeita. Jos jotain voisi näin jälkikäteen ajateltuna tehdä toisin, Brotherus olisi lisännyt kierroksia. –Ehkä olisi voinut vielä enemmän aikaistaa ja nopeuttaa joitakin asioita, vielä pikkuisen lisätä vauhtia, uskallusta ja rohkeutta, Brotherus toteaa. Rohkeutta on vaadittu paitsi investointeja tehtäessä, myös luotettavan brändin rakentamisessa. –Pitää uskaltaa rakentaa brändiä ja kehittää tuotantoa. Pitää olla se usko. Ellei ole uskoa, jätät asioita tekemättä. Ja jos jätät tekemättä, tulee tuomiopäivä. Uskon ja uskalluksen lisäksi Sinituotteelta on aina vaadittu nopeutta ja ketteryyttä. Kokemäen tehtaan tuotantojohtaja Jukka Heiska kertoo, että töitä tehdään kahdessa vuorossa, mutta jos tarve vaatii, työntekijät jäävät ylitöihin ”koska tahansa”. Yrityksen varatoimitusjohtajan työt jättävä Aino Määttä kertoo elokuun lopussa valmistuneesta bränditutkimuksesta, jonka mukaan kuluttajat pitävät Sini-brändiä laadukkaansa, luotettavana ja vastuullisena. –Se on kaikkea sitä, mitä me haluammekin olla, Määttä kertoo. Eero Einto perusti Sini-Tuotteen 1940-luvulla Vantaan Tikkurilaan. Yritys valmisti muun muassa siivousvälineitä, verhojen kiinnitystarvikkeita ja pesutilakalusteita. Kokemäelle tuotanto siirtyi vuonna 1973. 1980-luvulla yritys ajautui talousvaikeuksiin ja pankin haltuun. Se pilkottiin osiin, minkä jälkeen Ilkka Brotherus osti yrityksen siivousvälinetuotannon. Kun Sinituote aloitti vuonna 1988, työntekijöitä oli neljä. Nyt heitä on noin sata, joista 85 Kokemäellä. Yrityksen pääkonttori on Hyvinkäällä. Toimitusjohtaja Ilkka Brotherus ja varatoimitusjohtaja Aino Määttä luopuvat tehtävistään syyskuun jälkeen. Johanna Hamro-Drotz aloittaa toimitusjohtajana ja Veli Saarela myyntijohtajana. On osa Sini-konsernia, jonka tuotemerkkejä ovat muun muassa Sini, Kungs, Lundia ja Rörets. "Onneksi olin nuori, naiivi ja hullu, joten perustin yhden naisen myyntitoimiston Geneveen." Johanna Hamro-Drotz Hamro-Drotz arveli, että autonhoitotuotteilla voisi olla kysyntää Keski-Euroopassa. Terrierimäinen ote kannatti, sillä ensimmäisen talven myynti oli kuusinumeroinen.