Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Mustakynän pakina: Sähköauton akkunasta

Kohta kauas kulkee Satakunnan kansa ja tyynnä lataa sähköautonsa. Se auto on Uudestakaupungista ja akut peräisin Harjavallasta, uudesta Basfin tehtaasta. Basfista ensimmäisenä tulee mieleen 70-luvun nauhurin c-kasetti johon sai hyvin äänitettyä Rauli Badding Somerjoen Nuori rakkaus -kipaleen. Se vieläkin syömmessä sytkähtää ja kaihoa keuhkoista puristaa. Mutta nyt on toiset ajat. Kun Kokemäki on enempi maatalouspitäjä ja vähempi teollisuuspaikkakunta niin tasapuolisuuden takia Harjavalta on toisinpäin. Se vaan ihmetyttää, että nyt vasta siellä aletaan akkumateriaalia tuottamaan, vaikka siellä on moni munkin sukulainen jo aikaa sitten ollut lataamossa. Metallijalostamossa on tehty nikkelisulfaattia muun muassa ruostumattoman teräksen valmistamiseen. Sitä muuan historiallinen loistoautokin pohjaansa pian kaipaisi, ja pakoputkenkin voisi ruostumattomasta teräksestä laittaa, jotta sen vuotamisesta ei kylillä joka viides vuosi huomauteltaisi. Melko kova on tuotantokapasiteetti akkuainetehtaassa. Niitä riittää kolmeensataantuhanteen täyssähköautoon vuodessa ja varmaan se siitä lisääntyykin. Onneksi on uusi tielinja ja vanha, mutta hyväkuntoinen rautatie vieressä, eikä lentokentällekään ole pitkä matka. Ja kaikki muukin on huomioitu, etenkin se, että raaka-ainetta on vierestä saatavissa ja energiana käytetään uusiutuvia aineksia mahdollisuuksien mukaan. Vesivoimaa ja tuulivoimaa nyt ainakin. Hyvä kun saatiin joki puhdistettua öljystä, ettei niin ole valkean vaaraa. Mutta mistä tuulivoimaa, ei näy myllyä täälläpäin. Niitä vissiin nousee kohta niin kuin kärpässieniä sateilla, mutta kärsiikö niiden ilmavirrassa juuri henkiin herätetyt naavat, nuo puhtaan ilman osoittajat. Akut ovat tähän asti olleet painavia. Mahtaakohan nyt Harjavallassa syntyä keveitä akkuja? Siis foliohattuiset keksijät työhön niitä suunnittelemaan. Se ei ole insinööreiltä poissa. Jo on siis Harjavalta monenmoisten virtojen, sähkövirtojen, vesivirtojen kaupunki, ja suurteollisuuspuistokin muuttaa nimensä kansainvälisemmäksi, elikkä siitä tulee extralargeindustrypark, mainitsee tässä lopuksi myös vanttuisiinsa virtaa kaipaava O. Peltonen