Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Tieverkkoa ei saa päästää rapistumaan lopullisesti

Lämpimät ja kosteat loppusyksyn säät käyvät tieverkon päälle. Sorateillä ollaan vaikeuksissa, kun tien pinta muuttuu liejuksi. Tilannetta on hankala korjata, sillä tähän aikaan vuodesta tiet kuivuvat huonosti. Soran levittäminen tielle helpottaa tilannetta ainakin hetkeksi, mutta ei ratkaise koko ongelmaa. Kestopäällysteisille teille näyttää syksyn kosteudessa muodostuvan yhä lisää reikiä, paikoin päällysteet ovat pahoin rapautuneita. Isot montut pimeillä teillä ovat vaarallisia, ne käyvät autojen renkaiden ja jousituksen päälle. Korjausvelka näkyy niin pienillä kuin isommillakin teillä. Hallituksen hanke väylien korjausvelan pysäyttämiseksi on tuottanut tulosta paikoin – siellä, mihin päällystys- ja korjausmäärärahoja on riittänyt. Tiestön kokonaiskuva on kuitenkin murheellinen. Tarvittaisiin huomattavia panostuksia korjausmäärärahoihin, että tiestön tilanne saataisiin tyydyttävälle tasolle. Huonompaa on tulossa. Ensi vuonna teiden kunnossapitomäärärahat vähenevät selvästi, noin 400 miljoonaa euroa. Korjausvelka uhkaa lähteä uuteen nousuun. Nyt Suomessa tarvitaan pitkäjänteistä, yli yhden hallituskauden ulottuvaa suunnitelmaa tiestön kunnostamiseksi. Yksittäiset korjausvelkakampanjat eivät riitä, vaan on saatava kauaskantoinen ohjelma, jonka toteuttamisesta ei tingitä. Toimiva tieverkko on Suomelle ja maamme taloudelle ehdottoman tärkeä. Sitä ei saa päästää rapistumaan lopullisesti.