Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Kolumni: Ovatko seuraavaksi vuorossa tehdastalkoot? "Miettikääpä, jos pääsisitte itse rakentamaan vaikkapa Harjavallan tehdasmiljöötä"

Hämmennys on suuri, kun astuu sisälle Emil Cedercreutzin museoon, ja palvelutiskin takaa museonjohtaja kysyy, miten voi auttaa. Ei, se ei liiemmin poikkea normaalista arjesta, mutta kun vastaavaa näkee tietokonepelissä, on kokemus joissain määrin vaikuttava. Tutustuin siis tällä viikolla viimeistä viilausta vaille olevaan peliin, joka alkaa museolta, mutta siirtyy pian myöhäisrautakaudelle, Teljän kaupunkiin. Peli tullaan julkaisemaan vielä joulukuun aikana suositun Minecraft -pelin ilmaiseksi ladattavana lisäosana. Sitä ovat kehittäneet yhteistyössä Turun yliopisto, Emil Cedercreutzin säätiö ja Harjavallan kaupunki. Poikkeuksellista pelissä on muun muassa se, että se on ensimmäinen suomeksi puhuttu Minecraft -seikkailu. Alkuviikolla museolla pohdittiin muun muassa, miten peleillä saadaan oppilaat kiinnostumaan opiskelusta. Esimerkkinä esiteltiin ainakin matematiikan opetuksessa hyödynnettyä peliä. Vaikka tietokoneet ja siten myös pelit ovat yllekirjoittaneelle tuttuja jo lapsuudesta, myönnän tutustuneeni isoksi ilmiöksi muodostuneeseen Minecraftiin ensimmäistä kertaa vasta nyt. Vastaavalla tavalla veikkaan, ettei kotiseudulle sijoittuvaa pelattavaakaan ole aiemmin tullut vastaan. 1990-luvun alun koululaisesta tuntuu etäiseltä ajatus, että tietokonepelejä hyödynnettäisiin tavalla tai toisella opiskelussa. Toki ala-asteikäisenä osallistuin koulussa englannin kerhoon, jossa pääasiassa tutustuttiin tietokoneen käyttöön, mutta nykyisestä mittakaavasta ei voitu tuolloin puhua: Oppitunneilla hyödynnetään jo muun muassa kannettavia tietokoneita ja tabletteja. Ehkä pelit ovat seuraava looginen askel, ymmärtää sitä vanhempi sukupolvi tai ei. Julkaisua odottavaa peliä ei välttämättä ole kuitenkaan tarkoitettu oppitunnilla pelattavaksi. Tekijät painottivat haastattelussa jo aiemmin, ettei koulujen ole järkevää hankkia peliin vaadittavia lisenssejä. Sen sijaan opetustyössä voidaan hyödyntää muuta peliä sivuavaa materiaalia, kuten videoita ja kopterikuvaa. Vaikka pelin taustalla on ajatus konkretisoida abstraktiksi koettua rautakautta, voi vain miettiä, mitä kaikkea sillä voisi toteuttaa lähihistoriasta. Miettikääpä, jos pääsisitte itse rakentamaan vaikkapa Harjavallan tehdasmiljöötä. "Ehkä pelit ovat…seuraava…looginen askel."