Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Pääkirjoitus: Rautateiden hiilikuljetuksiin ei pidä hyväksyä huonokuntoisia vaunuja

Porin rautatietä Tahkoluodon satamaan kulkevat hiilijunat ovat koetelleet radanvarren asukkaiden hermoja. Lisääntynyt liikenne on tuntunut paikoin häiritsevänä tärinänä. Esimerkiksi Harjavallan keskustassa ja sen läheisyydessä on esiintynyt joissakin taloissa asukkaita häiritsevää tärinää. On selvää, että rautatiellä pitää pystyä kuljettamaan rahtia, sitä varten ne on rakennettu. Hiilikuljetukset ovat myös Satakunnalle taloudellisesti tärkeitä. Porin kaupunki ja satamayhtiö saavat toiminnasta tarpeellisia tuloja. Olemassa olevaa väylää on järkevä käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Vaikka tärinäarvot ovat Satakunnan Kansan uutisen mukaan VTT:n suosittelemia ylärajoja pienempiä, pitää häiritsevästä tärinästä päästä eroon, jos se on suinkin mahdollista. Suunnitellut nopeusrajoitukset ovat perusteltuja niissä taajamissa ja ehkä muillakin alueilla, joissa häiritsevää tärinää eniten esiintyy. Koko radan matkalle matalimpia nopeusrajoituksia tuskin kannattaa määrätä. Vähintä, mitä tärinästä kärsivien asukkaiden hyväksi pitää tehdä, on vaatia, että kuljetuskalusto on kunnossa. Hiilijunien vaunut ovat silminnähden huonokuntoisia. Jos niissä on myös teknisiä ongelmia, kuten lehtiuutisessa mainittiin, pitää ne luonnollisesti korjata. Ei ole mitään syytä päästää Suomen rautateille säännölliseen liikenteeseen vaunuja, joiden "telirakenne heijaa, eivätkä pyörät ole täysin pyöreät".