Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Verotiedot

Kolumni: Miten kuntakuva luodaan?

Tammikuun kolmantena viikonloppuna monet suuntasivat Helsingissä pidetyille Matkamessuille. Tämä alkaa olla perinne, vaikka digiaikoina saman informaation saisi kotisohvalle huomattavasti helpommin. Merkitseehän Helsingin reissu aina kustannuksia. Se, joka erehtyy paikalle omalla autolla, saa varautua ikäviin yllätyksiin. Messuja edeltävänä päivänä kunnon talvimyrsky sekoitti liikenteen ja parkkipaikkoja aurailtiin vielä lauantaina, jolloin enin osa vieraista Pasilaan saapui. Tietotekniset uudistukset ja yhteiskunnallisen ajattelun muutokset näkyvät nopeasti. Nykymuotoisina Matkamessut aloitettiin vuonna 1987 ja ne ovat edelleen lajissaan suurimmat Pohjoismaissa. Monet matkailufriikit käyvät talvella alan tapahtumissa Göteborgissa ja Tallinnassa. Vaikka viimeksi mainitut Piritalla ovat sangen vaatimattomat, sinne suuntaavat monet niistä matkanjärjestäjistä, jotka eivät vaivaudu Suomenlahden pohjoispuolelle. Takavuosina naureskeltiin sitä, miten messuvieraat sylilapsia myöten kahmivat kaikki mahdolliset esitteet muovipusseihin. Viikkoa myöhemmin ne sitten löydettiin hylättyinä jätelaatikoista pitkin Suomea. Nyt muovijätteellä on huono maine. Monet messuvieraat käyttäytyvätkin paljon harkitsevammin: ei oteta enempää kuin jaksetaan kantaa. Aikaisemmin kunnat esittelivät runsaasti toimintojaan. Kymmenillä kunnilla oli omia osastoja. Maakunnat astuivat komeasti esiin. Varsinkin Lappi, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo ja Pohjanmaa osasivat pr:n jalon taidon. Nyt kuntia oli selvästi vähemmän. Satakuntalaisuutta näkyi päättyneillä messuilla niukanlaisesti: Pori, Rauma ja Eurajoki. Ehkä joitakin muita, mitä on kiireessä ehtinyt bongata. Takavuosina Euran kunta osallistui tapahtumaan yhteisosastolla. Mutta ei enää. Kelpaisi toki Luistarin muinaismuistoaluetta ja kunnan pohjoisosan hiidenkiukaita esitellä vieläkin. Kyynisesti ajatellen kunta tekee itseään tykö toisella tavalla, mitä kehnosti kirjoitettu farssi perusturvajohtajan valinnasta osoittaa. Saahan sitä julkisuutta näinkin. Vaikka kuntien markkinointi on pienoinen sivujuonne messuilla, monet uskoivat asiaansa. Ympäristötietoisuus ja luonnon säästäminen nousevat vahvasti esiin. Yleensäkin kotimaan matkailua tulisi korostaa niukkuuden aikoina. Sitäkin täytyy ihmetellä, etteivät suomalaiset ulkomailla ollessaan halua perehtyä ollenkaan paikallisiin oloihin ja elämään, vaan viihtyvät vain keskenään. Se vasta tylsää touhua on. Kirjoittaja on eläkkeellä oleva toimittaja.