Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hartauskirjoitus: Paaston alkaessa

Olemme siirtymässä paastonaikaan. Sunnuntaina jumalanpalveluksessa luettavat raamatuntekstit kertovat siitä, miten Jeesus alkaa kulkea kohti Jerusalemia, missä hänet vangitaan ja tuomitaan kuolemaan. Seuraavana keskiviikkona, tuhkakeskiviikkona alkaa 40 päivää kestävä paastonaika. Tänään on hyvä pysähtyä miettimään, mitä paastonaika merkitsee. Onko se muutakin kuin sana? Näkyykö paasto elämässämme? Onko paasto osa meidän kristillisyytemme harjoittamista? Ehkäpä laskiaissunnuntain vanhan testamentin teksti Jesajan kirjasta voisi avata oikean näkökulman. Jos luet raamatustasi Jesajan kirjan 58. luvun ensimmäisiä jakeita, löydät ohjeita oikeaan paastoon ja sapatin viettoon. Elämässä ei olekaan kyse siitä, millä tavoin pärjään, miten voisin parhaiten menestyä, vaan aina on kyse myös siitä, millä tavoin olen valmis auttamaan ja palvelemaan lähimmäisiäni. Olenko valmis luopumaan omastani, jotta toinen voisi saada avun. Onko lähimmäisen hätä, avun tarve sellainen kannustin, joka panee minut liikkeelle, toimimaan. Olenko valmis katumaan syntejäni ja kiintymystäni tähän maailmaan. Paastonaika kutsuu etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi. Jeesuksella olisi ollut valta kulkea ohi ristin voittajana. Hän ei tehnyt sitä, koska vain ristin tien kulkija saattoi auttaa langennutta ihmiskuntaa. Vahva Jeesus olisi ehkä ollut monellekin mieluinen messias. Mutta todellinen messias meille voi olla vain hän, joka saattaa julistaa köyhille evankeliumin. Hänen toimestaan monet sairaat paranivat, kuurot kuulivat, sokeat näkivät, rammat kävelivät. Suurinta oli se, että kaiken menettäneelle, oman elämänsä tuhonneelle, oman syntisyytensä kanssa kamppailevalle saatettiin julistaa: Sinun kaikki syntisi annetaan anteeksi. Monelle tämä ristin ihmeellinen asia jäi salaisuudeksi. Vasta pääsiäisen jälkeen, ja vasta kun Pyhä Henki oli heille nämä asiat opettanut, opetuslapsetkin tajusivat: Puhe rististä on Jumalan voima. Paastonaika johdattaa oppimaan ristin salaisuutta, sitä että elämän parhaita asioita ei voikaan saavuttaa itsekkyyden keinoin, vaan että niiden saavuttamisessa kärsivällä lähimmäisellä on keskeinen sija.