Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Verotiedot

Hartauskirjoitus: Heikkojen auttaja voittamaton!

Tuleva sunnuntai on palmusunnuntai. Palmusunnuntaina Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja ihmiset tulivat suurin joukoin Häntä katsomaan ja heittivät tielle vaatteita ja palmunlehviä ja huusivat hoosianna. Hoosianna tarkoittaa ”auta” tai ”pelasta”. Ihmiset ovat tuhansia vuosia turvautuneet Jumalaan ja Jumalan apuun. Me kaipaamme huolenpitoa ja pelastusta. Elämä on hektistä ja täynnä muutosta. Arki saattaa olla stressaavaa ja kiireistä. Ei ole ihme, että monet väsyvät arjen pyörteissä. Kaiken tämän keskellä on huojentavaa ja lohdullista tietää, että on ”yksi nimi ylitse muiden, yksi nimi muuttumaton”, Jumala. Hän ei muutu, Hän pysyy. Häneltä saamme sitä kaipaamaamme turvaa ja huolenpitoa. Meillä on kuitenkin vapaus valita. Jumala ei pakota uskomaan Häneen. Me voimme avata korvamme kuulemaan ja silmämme näkemään, tai me voimme sulkea ne. Jos me päätämme avata sydämemme Jumalalle, me voimme ylläpitää yhteyttä rukouksella. Kun Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan, Hän sanoi näin: ”Pyytäkää niin teille annetaan, etsikää niin te löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsivä löytää ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.” Mielestäni aika hieno lupaus! Pyytävä saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. On ihanaa, kun ei tarvitse pärjätä yksin. On ihanaa, kun tietää, että on joku, jolle voi kaikki huolet ja murheet jakaa. On ihanaa tuntea aitoa elämäniloa ja rakkautta. Rukous antaa voimaa ja rauhaa. Juuri siitä, mitä me arjessamme tarvitsemme. On hyvä myös muistaa, että jaettu taakka on kevyempi kantaa. Me voimme siis purkaa huolemme ja ahdistuksemme Jumalalle, ja saada mielenrauhaa sekä voimia. Kokeilemisen arvoinen asia, eikö! Virren 923 kolmas säkeistö menee näin: ”Yksin en pystyisi taistelemaan. Voiman ja viisauden Sinulta saan. Heikkojen auttaja voittamaton, ainoa toivoni sinussa on. ”Hoosianna! Herra auta, pelasta! Kiitos, että autat. Kiitos, että olet muuttumaton ja pysyvä. Kiitos. Kirjoittaja on Nakkilan seurakunnan diakoniatyöntekijä.