Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Kaupallinen yhteistyö: Satakunnan Yrittäjät - ”Huijauksen makua”, totesi porilainen kausiyrittäjä ja nosti kissan pöydälle – Tämä kannatti: kansanedustaja teki kyselyn ja Ely muutti käytäntöjään

Timo Wallin on pitkän linjan matkailuyrittäjä: vesibussit M/S Charlotta ja M/S Obelix ovat tutustuttaneet Porin jokimaisemiin reippaat 100 000 matkailijaa 20 vuoden aikana. Lisäksi Wallin pyörittää Reposaaren vierasvenesatama Marina Merilokkia ja Taavi Pubia. Kirjava tukiohjeistus kismittää miestä. – Moni matkailualan yrittäjä tuntee tulleensa huijatuksi. En kuitenkaan syytä tästä työntekijöitä, he tietysti tekevät työtään ohjeistuksen mukaan. – Työ- ja elinkeinoministeriön ohjeistuksen mukaisesti kausiyrittäjiä ohjattiin kääntymään TE-keskuksen työttömyyskorvauksen puoleen. Perusteluna oli se, että työntekijämäärä ratkaistaan hakuhetken mukaan. Sitten tuli viesti, että tukea olisi silti pitänyt hakea. Vähemmästäkin yrittäjä hermostuu ja tuntee itsensä petetyksi, Wallin annattaa. Wallin toimii Leader Karhuseudun puheenjohtajana sekä Satakunnan Yrittäjien ja Matkailuyrittäjien hallituksessa, joten hänellä on laaja kuva kentästä ja sen ongelmista. Tukikäytännössä on selkeä virhe, joka pitää korjata. – Koronakriisin tuoma poikkeustila kielsi meitä harjoittamasta omaa elinkeinoamme. Kuitenkaan emme kausiyrittäjinä päässeet Ely-keskuksen tuen piiriin, koska kriisin alkaessa meillä ei ollut palkattua työvoimaa. Tämä on mahdoton yhtälö: toimintamme on kiellettyä, miten voisimme palkata sille työntekijöitä. Kriisin alkaessa kausi ei ollut vielä käynnistynyt ja näin ollen työntekijämäärä valtaosalla vielä nolla. Wallin myös kummastelee Ely-keskuksen tukihakemuksen kehittämisvaatimusta. – Pienet matkailuyrittäjät taistelevat päivittäisestä elannostaan, ei heillä ole mahdollisuutta suunnitella valtavia kehityshankkeita. Eivätkä kaikki toimialat edes ole luonteeltaan sellaisia, joissa uuden kehittäminen on avainsana. Esimerkiksi digitalisaatio on harvoin elämysmatkailussa ratkaisu, mies muistuttaa. Wallin toki tietää, että loppujen lopuksi taustalla on EU-säädöstö. Se ei salli tuen jakamista konkreettiseen tarpeeseen, vaan avainsana on kehittäminen. – Pitää muistaa, ettei tukirahoilla ole tarkoitus pelastaa yrittäjiä, vaan terveitä, toimintakykyisiä yrityksiä. Matkailualalla etenkin kasvuprosessi on vaatinut pitkän kehittelyn, vuosien, vuosikymmenien johdonmukaisen työn. Toivottavasti tämä työ ei nyt häviä. Hän toivoo, että Ely-keskus ja muut tukirahaa jakavat instanssit kuuntelisivat vastaisuudessa entistä enemmän yrittäjäjärjestöä, jossa on paras tieto kentältä. – Pitää aina muistaa, että 98,5 prosenttia Suomen yrityksistä on pieniä tai keskisuuria. Wallin toivoo, että Satakunnan lähimatkailu pääsee kriisin jälkeen uuteen vauhtiin. – Unohtakaa Kanarian matkat ja tutustukaan omaan maakuntaan. Kausiyrittäjien huoli kuultiin Satakuntalainen kansanedustaja Matias Marttinen huolestui kausiyrittäjien ongelmista ja etenkin Ely-keskuksen tukikriteerien epäoikeudenmukaisuudesta heti tuoreeltaan. Hän otti asiakseen viedä viestiä eteenpäin, ja teki kirjallisen kysymyksen kausiyrittäjien tuesta koronakriisissä huhtikuun alussa. – Kiinnitin huomiota epäkohtaan Timo Wallinista tehdyn uutisen nähtyäni. Monella matkailualan yrittäjällä on merkittäviä kiinteitä kuluja, esimerkiksi vuokria maksettavana, vaikkei kausi ole vielä alkanut. Työntekijöitä ei ole kuitenkaan vielä palkkalistoilla, joten Ely-keskuksen tukikriteerit eivät täyttyneet. Marttisen kirjallisessa kysymyksessä perättiin etenkin kausiyrittäjien oikeusturvaa. – Päätetyt tuet eivät ottaneet huomioon kausiyrittäjiä ja -yrityksiä, jotka voivat pitää yllä elinkeinoaan vain tiettynä sesonkina. Muuna aikana tuloa ei ole. Elinkeinotoiminnan kiinteät kustannukset juoksevat kuitenkin ympäri vuoden liikevaihdon määrästä riippumatta. Ongelmista kärsivät muiden muassa kesäravintolat, tapahtumajärjestäjät ja monet matkailualan toimijat, Marttinen listasi. Matias Marttinen on huolissaan tukitoimiin jääneiden selvien aukkojen takia, mutta murheena ovat myös Ely-keskuksen valtavat ruuhkat ja Business Finlandin rahanjakosotkut. – Ymmärrän hyvin, että toimeentulonsa kanssa kärvistelevät pienet yritykset eivät voi uskoa todeksi vaikkapa yhden hengen konsulttifirman nostamaa jättitukipottia. Pyrinkin kansanedustajana käyttämään kaikki omat yhteyteni ja yhteistyöverkostoni asioiden eteenpäin viemiseksi. Hän toivoo, että yritykset saisivat apua myös verotuksen kautta. – Monen esimerkiksi palvelualan yrittäjän kassakriisiä helpottaisi, jos alkuvuoden arvonlisäverot palautettaisiin. Nyt esitetty malli on käytännössä pitkäaikaista korollista lainaa, joka ei kyllä tuo yrittäjille helpotusta. Toivon, että hallitus pohtii uudelleen tätä asiaa. Marttinen jatkaa, että valitettavasti kansainvälisten ennusteiden ja arvioiden mukaan koronakriisiä seuraa paljon arvioitua syvempi kuin lama. – Siksi toivon, että yritykset saavat apua pahimman yli ja mahdollisimman moni terve yritys välttyy konkurssilta.