Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Verotiedot

Hiidenkiukaiden viereltä: Kulttuuria lahden takaa

Näinä päivinä tulee kuluneeksi kuusikymmentä vuotta siitä, kun tavalliset kansalaisemme voivat matkustaa Viroon, silloiseen Neuvostoliiton yhteen tasavaltaan. Matka tapahtui Leningradin eli nykyisen Pietarin kautta junalla. Raja sulkeutui puolestaan kaksi vuosikymmentä aikaisemmin toisen maailmansodan alkaessa vuonna 1939. Ensimmäiset Viroon matkaavat olivat kielten ja historian opiskelijoita sekä todellisia estofiilejä. Vasta Helsinki–Tallinnan-laivalinjan avaaminen vuonna 1965 käynnisti laajemman turismin. Presidentti Urho Kekkonen piti Tarton yliopistossa vuotta aikaisemmin suomenkielellä kuuluisan puheen, jota voidaan pitää starttina turismille. Se tosin ryöpsähti vauhtiin vasta Viron itsenäistyttyä 1991. Matkailu lahden taakse on sangen jokapäiväistä puuhaa. Uskon, että Eurasta tänäänkin kymmeniä henkilöitä käyskentelee eteläisen veljeskansamme pääkaupungin kaduilla, monet yksittäisinä kulkijoina. Massaturismi toi aikoinaan laajasti negatiivisia piirteitä. Maamme maineen tuhraavista ”poroista” on kirjoitettu kilometrikaupalla. Totuus tietenkin on se, että suomalaisen turistin ansiosta maan kansantulo vahvistui ja se pääsi jaloilleen neuvostoikeen alta. Sangen yksipuolinen näkemys sen sijaan jää, jos nykyturistilla käynnin kohteina ovat pelkästään suuret liikkeet ja kaupoissa luuhaaminen. Viro on kulttuurin kannalta erittäin rikas maa. Tuorein sellainen kohde on valokuvamuseo Fotografiska Tallinn. Käydessäni siellä jokin aika sitten, suorastaan mykistyin. Hämmästelin myös asiakasjonon pituutta, vaikka kyseessä oli hiljainen aika keskellä viikkoa. Ihailla täytyy sitä, että museo on perustettu vanhaan kiinteistöön – keskelle rähjääntynyttä teollisuusaluetta. Esimerkkiä meillekin: Jos Euran Kauttua tulevaisuudessa hiljenee – meillekin tämmöinen tarpeettomiksi jääviin tiloihin. Sen jälkeen tarvittaisiin vielä hyviä valokuvaajia. Tietotaitoa löytyy alalta kuin alalta. Yle uutisoi äskettäin, miten Viron valtion omistama rautatieyritys on tulossa kilpailemaan Suomen raiteille. Se on tilannut vetureita tavaraliikenteeseen. Yhtiötä johtaa Ilkka Seppänen , joka on aikaisemmin toiminut VR:n Transpointin johtajana. Homma on siis mennyt siihen, että kohta saammekin uutta tietoa ja osaamista pienestä veljesmaasta, mihin Suomella takavuosina on ollut valitettavan ylimielinen ja nuiva suhtautuminen. Kirjoittaja on eläkkeellä oleva toimittaja.