Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Kännykästä tulee jo neljässä, viidessä vuodessa verkonpaino

MIELIPIDE Ette usko kuinka vaikeaksi voi joskus mennä. Tai uskottehan te, koska olette kokeneet saman. Näin eläkeikäiselle näitä tietysti pakkaa tulemaan eteen enemmän tai vähemmän. ”Älykäs” puhelin on ostettu 2016, ja jo nyt tuli eteen uuden puhelimen hankinta. Pankkiasioiden hoito ei onnistu, koska vanhan puhelimen Android-päivitys ei enää onnistu tuohon vanhaan. Pankithan aina käyttävät niitä viimeisimpiä Android-versioita (jotta turvallisuus säilyisi?). No, sitten tunnuslukusovellusta uuteen puhelimeen, ja eikös vaan stressiä pukannutkin oikein kunnolla. Tunnistautua pitäisi, mutta vanha puhelin ei käytä QR-koodia. Toisen pankin tunnuksillakaan ei pääse asiassa eteenpäin (koska sovelluksessa on käytössä väärä puhelinnumero?). Aktivointikoodia ei saada noista ongelmista johtuen, ja niiden lähettäminen kestää kirjeitse sen 3–5 vuorokautta. Käyttämäni pankin konttori on jo aikaa sitten lähtenyt paikkakunnalta, ja sinne on silloin aivan varmasti annettu oikea puhelinnumero, mutta pankin tiedoissa oli lapsen käyttämä puhelinnumero. Milloin se on sinne putkahtanut? Ja ei kun soittamaan pankkiin, jonotus kesti lähes tunnin. Sitten onnistuu pankin neuvoilla tehdä uuteen puhelimeen tuo tunnuslukusovellus. Kysyn vielä, että nyt kaikki siis toimii, kuten ennen. ”Kyllä, kaikki toimii nyt kuin ennen”, vastataan neuvonnasta. Ja ei kun testaamaan, arvaatte varmaan miten kävi. No eihän se niin käy kuin Strömsössä. Omani toki toimi nyt, mutta kun minulla oli siinä hoidossa myös vaimoni, vanhan äitini ja yhdistyksen asiat, niin heidäthän pitää lisätä uusina käyttäjinä nyt taas tähän uuteen puhelimeen (koska käyttäminen on laitekohtaista). Ja ei kun uudestaan soittamaan. No, nyt ei odotusta ollut kuin noin 45 minuuttia. Yhdistyksen osalta vielä onnistuttiin lisäämään se tähän uuden puhelimen sovellukseen. Mutta vielä piti tilata aika tuonne maakunnan konttoriin. Mukaan pitää ottaa äitini ja vaimoni passit sekä vaimon puhelin. Menemme tietysti kaikki henkilökohtaisesti paikalle, jotta saan vaimon ja iäkkään äitini mukaan sovellukseen. Syynä tähän on se, ettei vaimonkaan puhelinnumero ollut hänen käyttämänsä pankin omissa tiedoissa. Ja äitini antamia valtuuksia ja tietoja ei heiltä löytynyt (vaikka ne on aikoinaan käyty jo passien ja allekirjoituksin antamassa silloiseen Harjavallan konttoriin). Eikä äidilläni tietenkään ole mitään ”älykästä” laitetta tai puhelinta (ei varmaan kannata edes harkitakaan hankkia). Nyt on siis vielä tuo maakuntamatka edessä. Saa nähdä tuleeko siitä jatkokertomuksen kaltainen juttu. Nykyäänhän mennään jo aivan kaikkiin paikkoihin tunnustautumalla noilla pankin tunnuslukusovelluksilla, eli tärkeitä asioiden hoitoon näyttävät olevan. Vain niiden käyttöönotto on tehty näköjään aika vaikeaksi toteuttaa. Pelottaa jo valmiiksi aika, jolloin mahdollisesti olisin äitini ikäinen, ja taas tulisi se uuden älykkään kännykän osto. Se kun näkyy olevan noin 4–5 vuotta, kun se jo on verkonpaino. Kehitys kehittyy, mutta ei se varmaan koske kaikkia aloja. Uuden puhelimen opettelu, vastaaminen ja kaikki toiminnot pitäisi taas hahmottaa ja asetukset osata laittaa kohdilleen, minne päin pitää sormia ja valikkoja rullata ja vetää, jotta asiat hoituisi. Kaikkein suurin ihmetys on se, miten nuo puhelinnumerot sinne pankin tietoihin ovat muuttuneet? Itselläni ja vaimollani ovat puhelinnumerot pysyneet aivan alkuajoista asti samoina, ja ne on silloin tosiaankin sinne annettu, kun oikein passien kanssa oltiin ”tunnustautuneena”. Jos joku on ne pystynyt vaihtamaan, herää kysymys kuka? Kirjoittaja on Kokemäeltä.