Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Turkka Tuomi myi Chevrolet Camaronsa kerran, mutta toista kertaa hän ei samaa virhettä aio tehdä

Kokemäkeläinen Turkka Tuomi epäröi vähän, uskaltaako kaiken kertoa, mutta kertoo silti. Hän tunnustaa hakeneensa kuudennen luokan päästötodistuksen Rajaojan koulun päätösjuhlasta omalla autolla. – Jätin se kyllä siihen 200 metrin päähän suulin taakse piiloon, Tuomi kertoo. Tuomella oli isän lupa ajaa autolla hiekkatietä pitkin kotoa kouluun sen yhden kerran. Matkaa oli noin 2,5 kilometriä. – Yleistä tietä se silti oli, Tuomi myöntää. Ensimmäisen autonsa Tuomi osti jo noin kymmenvuotiaana. Se ensimmäinen oli Toyota Crown, ja se ostettiin peltoautoksi. Enää Tuomi ei muista, kauanko hän ensimmäisellä autollaan ajeli, mutta korkeintaan vuoden tai kaksi. Sitten piti jo saada uusi. Seuraavan peltoautonsa hän osti Tauno Henttiseltä . Henttinen totesi, että ilmaiseksi hän ei sitä anna, mutta markalla hän voi sen myydä. Se oli Fiat Mirafiori. Tuomi ei osaa selittää, mistä hänen loputon kiinnostuksensa autoja ja autojen rakentamista kohtaan on saanut alkunsa. Kaiketi kotoa. Isä tosin ei ollut autohullu, vaan hevoshullu. – Isä on aina ajanut Fiateilla. Kai se siitä lähti. On ilmeisesti jäänyt pahat traumat. Vaikka isän autot olivat uusia, ne olivat Fiateja, Tuomi nauraa. Mopon poika sai jo kahdeksanvuotiaana ja moottoripyörän pari, kolme vuotta myöhemmin. Sitä hauskuutta tosin kesti vain yhden kesän – aina siihen asti, kunnes äiti sai selville, miten ja missä poika prätkällään ajeli. – Se myytiin pois, kun ajoin toistasataa hiekkateitä pitkin ilman kypärää. Koskaan hän ei kuitenkaan loukannut itseään, ellei pieniä naarmuja lasketa. Ajokortin saatuaan Tuomi osti itselleen Fiat Unon, mutta nykyisin hän ajaa Ford Mondeolla tai Saabilla. Tuomen silmäterä lepäilee kuitenkin tallissa. Se on vuoden 1971 Chevrolet Camaro. Tuomi kertoo nähneensä samanlaisen Camaron ensimmäisen kerran jo vuonna 1996 Huittisissa. Hän rakastui sen korimalliin ensisilmäyksellä ja päätti tavalla tai toisella etsiä itselleen samanlaisen. Kaksi vuotta myöhemmin hänen ystävänsä Kai Widqvist soitti ja totesi, että nyt sellainen olisi kiikarissa. Tuomi osti sen näkemättä. Auto maksoi 25 000 markkaa. – Meillä oli silloin Chevy Van käyttöautona, mutta se myytiin pois ja ostettiin jokin halpa räpsä tilalle, että saatiin rahat kasaan. Äiti ei arvatenkaan ilahtunut. Hänen mielestään auto oli kammottava raato. Tuomi ymmärsi äidin reaktion. – Se oli lähes maaliton, penkit olivat revenneet eikä siinä ollut kattoverhoilua, mutta se kävi ja kukkui. Tuomi myöntää, että 25 000 markkaa oli paljon rahaa juuri työelämään päässeelle nuorelle, mutta hän oli tottunut tekemään töitä. Hän oli tienannut autorahoja jo seitsemänneltä luokalta lähtien Peironilla. Yhdessä veljensä kanssa Tuomi hiekkapuhalsi ja hioi auton puhtaaksi. Auto paljastui juuri sellaiseksi kuin pitikin. Siinä ei ollut yhtään ruostepilkkua. – Oli kuin olisi ollut uusi pelti alla. Vain viisi vuotta myöhemmin eli syksyllä 2003 Tuomi päätti luopua Camarostaan, sillä hän tarvitsi rahaa omakotitalon ostoon. Se oli virhe. – Jo seuraavana kesänä rupesin hinkumaan sitä takaisin. Tuomi yritti saada autonsa takaisin, mutta ostaja oli jo ehtinyt myydä sen eteenpäin. Tuomi osti tilalle Chevrolet El Caminon, mutta ei saanut sitä koskaan valmiiksi. Kymmenen vuotta se odotti tallissa, kunnes Tuomi myi sen pois. Camaroaan Tuomi yritti etsiä ja kysellä lähes joka kesä, mutta turhaan. Lopulta vuonna 2012 tärppäsi. Kymmenien puhelinsoittojen jälkeen Tuomi sai selville, että auto oli Nakkilassa. Auto oli täysin unohdettu, mutta toisaalta myös lähes samassa kunnossa kuin silloin, kun Tuomi siitä luopui. Sen keulassa oli vielä sama hinausnarukin, jolla auto oli tallista toiseen hinattu. – Sain ostaa sen suunnilleen samalla rahalla takaisin kuin olin myynytkin. Enää kenenkään on turha yrittää hieroa Camarosta kauppoja. Tuomi ei aio luopua autostaan toista kertaa. – Sillä alkaa jo olla tunnearvoa. Se on niin monta kertaa rakennettu, ja kaikki osat vaihdettu. Camaro on Tuomen kesäauto, ja hän ajaa sillä noin 5 000 kilometriä vuodessa. Pääasiassa hän käy sillä erilaisissa autotapahtumissa kuten cruisingeissa ja autonäyttelyissä. Tänään Camaro nähdään Kokemäki Cruising -tapahtumassa. Kokemäki Cruising -tapahtuma järjestetään tänään lauantaina. Jenkkiautot kokoontuvat kello 19 Kokemäen Tokmannin pihaan ja lähtevät letkana Tulkkilantien ja Satakunnantien kautta kohti Harjavaltaa kello 20.30. Reitti kulkee mennen tullen joen eteläpuolta ja päättyy noin 45 minuuttia myöhemmin Suokkaalle. Reittikartta ja lisätiedot Kokemäki Cruisingin Facebook-sivuilta.