Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Hartauskirjoitus: Joskus ihmisen on aivan välttämätöntä vetäytyä yksinäisyyteen

Viime sunnuntaina vietettiin kirkastussunnuntaita. Kristus nousee vuorelle kolmen opetuslapsensa kanssa. Siellä nuo opetuslapset, Pietari, Johannes ja Jaakob, saivat kokea häivähdyksen taivaallista läsnäoloa: Kristus kirkastetaan ja Mooses ja Elia keskustelevat hänen kanssaan. Olo tuolla vuorella on niin ihanaa, että Pietari on valmis pitkäänkin oleskeluun, sillä hän ehdottaa jopa majojen rakentamista. Tuo hetki taivaallista tuntua on niin ihanaa, ettei sieltä halua lähteä alas vuoren juurelle, takaisin maailmaan ja sen arkeen. Mikä voisi olla kirkastusvuorena tämän päivän ihmiselle? Sellainen paikka, jossa saisi kokea taivaallista läsnäoloa ja pääsisi hetkeksi pois arjesta, kiireestä ja murheista. Jokainen tarvitsee paikkaa, jossa pääsee edes hetkeksi rauhaan. Jossa pääsee edes hetkeksi yksinäisyyteen. Eiköhän meillä jokaisella ole sellainen paikka, jossa mieli rauhoittuu ja lepää. Toiselle se voi olla mökki, toiselle metsä, toiselle kirjasto, toiselle kotona jokin tietty paikka. Jeesus meni vuorelle rukoilemaan. Hän vetäytyi usein yksinäisyyteen rukoilemaan. Meidän tulee ottaa tästä esimerkistä mallia. Joskus ihmisen on aivan välttämätöntä vetäytyä yksinäisyyteen pois arjen kiireestä ja maailman menosta. Me emme löydä aikaa kiireisestä arjestamme Jumalalle. Tai siltä ainakin tuntuu. Tai ainakin olemme mestareita keksimään tekosyitä ja perustelemaan itsellemme, miksi emme löydä aikaa Sanalle tai rukoukselle. Siksipä on hyvä tunnustaa kirkastusvuorikokemuksen tarpeellisuus. Jokainen ihminen tarvitsee aikaa kohdata Kristus ja tuo häivähdys taivasta maan päällä, jonka Kristus meille tuo. Jeesus meni kirkastusvuorelle yksinäisyyteen rukoilemaan, mutta ei ollut yksin. Samoin voimme mennä messuun, jossa emme ole yksin, mutta jossa voimme kohdata Kolmiyhteisen Jumalan rauhassa, henkilökohtaisesti rukouksessa. Messussa tarjottava Jumalan sana ja ehtoollisen sakramentti tuovat jo häivähdyksen taivasta keskellemme. Olkoon jokaviikkoinen messu kirkastusvuoremme. Aamen. Kirjoittaja on Harjavallan seurakunnan vt. kappalainen.