Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Kivijalkakaupan orastava paluu

Liikekeskustojen tyhjenevät ikkunat ovat olleet surullisia puheenaiheita jo kauan. Nakkilan kauppatie, Harjavallan ja Kokemäen liikekeskukset ovat esitelleet tyhjiä näyteikkunoita aina vaan leveämmällä rintamalla. Kun korona tuli kutsumatta kylään, kuvasin tulevaisuuden historia-arkistoon ovensa toistaiseksi sulkeneita liikehuoneistoja. Suru tarttui puseroon. Tuli olo, että näinkö pandemia vauhditti näiden kauppakeskittymien lopullista hiljentymistä? Kesän koittaessa koronarajoituksia purettiin. Kivijalkaliikkeet heräilivät pikku hiljaa uuteen aikaan. Kukoistuksesta toki ei voi puhua, sillä korona koettelee taloutta vielä pitkään. Liike-elämän kiertokulkuun kuuluu, että yrityksiä perustetaan ja osa niistä lopettaa. Yrittäjän on joka tilikausi taisteltava olemassaolostaan pystymällä vakuuttamaan asiakkaansa. Nettikaupan aikana paikallisuus ei riitä. Palvelun on oltava parempaa kuin siitä maksettava hinta. Moni yrittäjä on löytänyt keinot ja uusiutunut aina tilanteen mukaan. Ilahduttavia merkkejä on myös liikekeskusten uusien yrittäjien aluevaltauksista. Kokemäen liikekeskuksessa avautui jälleen uusi lounaskahvila. Toinen yritys siirtää toimintonsa seinänaapuriin. Harjavallassa osa liikekeskuksen kiinteistöistä aiotaan purkaa, mutta se antaa mahdollisuuden johonkin uuteen. Toisaalta uusia yrittäjiä on sielläkin. Nakkilan kauppatien Siwan tyhjentämä toinen pää on viriämässä elämää uuden autokaupan myötä. Meikki- ja alusvaatepuotikaan ei ollut lopettanut, vaan siirtynyt Kauppatien varrelle. Ihailen uusien yrittäjien rohkeutta aloittaa yrittäjyys näin vaikeina aikoina. Samoin ihailen yrittäjiä, jotka eivät vaikeuden edessä luovuta, vaan uudistavat toimintaansa vastaamaan kysyntää. Luovat itsensä yhä uudelleen. Kriisit paitsi rikkovat jotain, ne myös tekevät tilaa uudelle. Ehkä koronan yksi vaikutus on, että paikalliset kivijalkapalvelut nostavat arvostustaan. Se olisi suotavaa. Meistä jokainen voi vaikuttaa siihen. Annetaan jokaiselle uudelle yritykselle tilaisuus kokeilemalla palvelua. Yrittäjä vastaa sitten asiakaskokemuksesta, joka näyttää, kuinka pitkälle se riittää. "Moni yrittäjä on löytänyt keinot ja uusiutunut aina tilanteen mukaan.”