Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Hartauskirjoitus: Ulos ajatusten oravanpyörästä

Mitä mielessäsi pyörii, kysäisemme ajatuksissaan olevalta ihmiseltä. Usein odotamme vastaukseksi ylimalkaista kommenttia tai kevyttä toteamusta: Eipä mitään erityistä. Monesti on vaikea pukea ajatuksiaan sanoiksi, vaikka niin haluaisikin. Toisaalta sopivassa paikassa ja oikean ihmisen kysyessä saatamme innostua kertomaan ajatuksiamme ja niiden kautta tunteitamme. Ajatusten ääneen sanoittaminen ja niiden tuomien tunteiden ilmaiseminen voivat olla huojentava kokemus. Ajatukset ovat oma salainen maailmamme. Ne ovat meidän, kunnes itse päätämme kertoa niistä. Toisaalta vahvat, negatiiviset tai positiiviset ajatukset, puskevat esiin sanattomina viesteinä, kuten ilmeinä, eleinä tai muina tunneilmauksina. Ei ole siis yhdentekevää, mitä me ajattelemme. Ajatukset vaikuttavat tunteisiin ja tunteet puolestaan sanoihin ja tekoihin. Psalmissa 139 sanotaan: "Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni". Jumalalta ei ole salassa yksikään ajatuksemme. Hän tuntee luomansa ihmisen läpikotaisin. Hän näkee ja tietää ajatuksemme, mutta myös sen, mihin ne ovat meitä viemässä. Jumala haluaa olla paitsi sydäntemme myös ajatustemme Herra. Hän haluaa uudistaa elämäämme, sisintämme ja koko ajatusmaailmaamme. Ajatusten oravanpyörä on pysäytettävissä ja muutos on mahdollista! Ajatusten oikea suunta ja lepo löytyvät sieltä, missä on armo ja rakkaus. Heprealaiskirjeessä kehotetaan suuntaamaan katse Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Rukous ja Raamatun sana ohjaavat ajatuksiamme Jeesukseen. Hänelle voimme rukouksessa jättää salaisimmat, häpeällisimmät, pelokkaimmat, syyttävimmät tai vihaisimmatkin ajatukset. Toisinaan on myös tärkeää saada sanoittaa vaikeita ajatuksia jollekin luotettavalle ihmiselle ja pyytää rukousta. Positiiviset, Jumalan rakkauden innoittamat, ajatukset muuttavat ihmisen omaa elämää, mutta myös ympärillä olevien ihmisten elämää. "Lopuksi, veljet, ajatelkaa kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen." Fil. 4:8 Kirjoittaja on Nakkilan seurakunnan seurakuntalehtori.