Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Traumoja luvassa – Tietämys avuksi tunnemyrskyssä

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on kriisi joka tasolla; maailmanlaajuisesti, kansallisesti, sekä henkilökohtaisesti. Kriisi aiheuttaa väistämättä traumoja, joista selviämiseen auttaa vaiheiden tunnistaminen. Klassisen teorian mukaan traumaattisen kriisin vaiheita ovat shokkivaihe, reaktiovaihe, käsittelyvaihe ja uudelleen suuntautumisen vaihe. Shokkivaihe tulee trauman iskiessä. Koronavirus aiheuttaa varsinaisen shokkien aallon, kokemuksen yleisestä uhasta tai viimeistään, kun trauma koettelee henkilökohtaisesti itseä tai läheistä. Shokkivaiheessa ihminen ei kykene käsittelemään tapahtunutta, tyypillisiä reaktioita ovat tapahtuneen kieltäminen, lamaantuminen, toimiminen mekaanisesti tunteet kieltäen tai hysteeriset reaktiot. Tunnistin mekaanisen toiminnan itse työssäni, samoin kotona, joskin pelko läheisistä on virittänyt myös voimakkaita tunnereaktioita. Epätodellinen olo on varsin kollektiivinen; eihän näin voi tapahtua. Reaktiovaiheessa tapahtunut alkaa ottaa osaa tunteisiin. Tapahtunutta pyrkii ymmärtämään ja tunnereaktiot kuten pelko ja ahdistus iskevät päälle. Teorian mukaan tässä vaiheessa itsesyytökset, syyllisen etsintä ja fyysisetkin reaktiot ovat tyypillisiä. On erittäin tärkeää, että omista reaktioista pääsee keskustelemaan jonkun kanssa. Keskustelua tarvitaan, jotta omat tuntemukset voi jäsennellä ja käsitellä. Itse olen kokenut vaikeimmaksi, kuinka tarjota keskusteluapua omille lapsille? Miten helpottaa teinin tiedonjanoa lisäämättä tuskaa maailman painosta? Käsittelyvaiheessa tapahtuneen alkaa ymmärtää, mutta sen tiedostaminen aiheuttaa reaktioita ärtymyksestä sosiaaliseen vetäytymiseen. Juttuseura on edelleen äärettömän tärkeää. Tässä vaiheessa ihminen aloittaa surutyön ja valmistautuu kohtaamaan trauman jälkeisen elämän. Käsittelyvaiheesta ihminen siirtyy uudelleen suuntautumisen vaiheeseen, jossa trauma alkaa tulla osaksi elämää. Itseäni on auttanut tiedostaa trauman vaiheet, jolloin myös omia tuntemuksia on helpompi eritellä ja käsitellä. Tärkeintä on madaltaa kynnystä tunnustaa trauman aiheuttamat tuntemukset ja tarvittaessa hakea apua. Sitä on kyllä saatavilla. "Reaktiovaiheessa tunnereaktiot kuten pelko ja ahdistus iskevät päälle.”