Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Hartaus: Merkityksellisiä kohtaamisia

Kesän myötä meille on vähitellen avautunut mahdollisuus tavata toisia ihmisiä, kohdata ja keskustella kasvotusten. Kenen seuraa ja kohtaamista olet erityisesti odottanut ja kaivannut? Mikä on tehnyt kohtaamisesta sinulle tärkeän? Jeesuksen ajan uskonnollinen eliitti katseli etäältä ja tuhahteli arvostelevasti, kun Jeesus kohtasi syntisiä ja aterioi heidän seurassaan: ”Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan.” Ateriayhteys merkitsi läheistä yhteyttä, kohtaamista ja keskustelua. Jeesuksesta huokui Jumalan rakkaus ja aito välittäminen. Hänen lähellään oli hyvä olla. Hänen läsnäolossaan ihmisen oma pienuus, heikkous ja syntisyys tuli armahtavaan valoon. Keitä nuo Jeesuksen kanssa aterioivat syntiset sitten olivat? He olivat monien halveksimia ja väheksymiä, esimerkiksi veronkerääjiä. Oikeastaan samaan syntisten joukkoon olisivat kuuluneet myös fariseukset, lainopettajat ja ihan jokainen ihminen. Roomalaiskirjeessä Paavali kirjoittaa: Kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. Kun Jumalan totuus ja valo kohdistuvat ihmisen sisimpään, sieltä paljastuu monenlaisia pimeyden kätköjä: ylpeyttä, kateutta, rakkaudettomuutta ja niin edelleen. Kannamme mukanamme syntiperintöä ja kartutamme sitä pahoilla ajatuksillamme, sanoillamme ja teoillamme. Meidän elämme syntikierteen voi katkaista vain aito kohtaaminen Jeesuksen kanssa. Jumalan armo ja Kristuksen rakkaus vapauttavat ja muuttavat ihmisen sisimpää ja koko elämää. Mitä tapahtui niille syntisille, jotka kohtasivat Jeesuksen? Monien heidän elämänsä muuttui pysyvästi. Osa lähti seuraamaan Jeesusta, osa jäi vaikuttamaan siihen elinpiiriin, jossa oli. Syntien anteeksiantamus toi ilon ja toivon elämään. Jeesus kutsuu jokaista ihmistä seuraansa, läheiseen yhteyteen kanssaan. Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. Me voimme avata oven ja aterioida hänen kanssaan rukouksessa, Raamatun sanan äärellä ja seurakunnan keskellä. Me voimme kutsua hänet pysyväksi ystäväksemme. ”Tule Jeesus sydämeeni ja elämään. Anna syntini anteeksi. Kiitos, että olet Herrani ja Vapahtajani.” Kirjoittaja on Nakkilan seurakunnan seurakuntalehtori.