Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti

Keskustan alakoulun oppilaan Puolan matkan kokemus: ”Kaipasin ulkovälitunteja ja opin arvostamaan suomalaista kouluruokaa. Matka oli sosiaalisesti rankka, mutta kuitenkin hyvin onnistunut.”

MATKAKERTOMUS Harjavallan keskustan alakoulun Erasmus+-hankkeeseen sisältyy teemapäiviä omassa koulussa sekä oppilasvaihtoviikkoja kumppanikouluilla. Maaliskuun 18. päivä alkavalla viikolla viisi kuudesluokkalaista vietti viikon Dabrowa Gornitza -nimisessä kaupungissa Etelä-Puolassa. Viikko oli täynnä ohjelmaa ja keväinen Puola sekä vieraanvaraiset isäntäperheet pääsivät näyttämään osallistujille parhaat puolensa. Seuraavassa osallistujien muistoja viikon varrelta. Maanantai Aamulla meillä oli omat tunnit. Minulla Julian kanssa oli historiaa ja kemiaa. Tuntien jälkeen oli viikon avajaiset, jossa kaikki maat esittäytyivät. Italialaiset näyttivät videon ja tanssivat. Heiltä oli 10 oppilasta. Kreikkalaiset kertoivat koulustaan myös videolla. Heiltä oli kolme oppilasta. Meillä viidellä oli hieno tonttutanssi. Puolalaiset oppilaat lauloivat ja tanssivat. Koulun jälkeen kävelimme kotiin ja söimme pizzaa. Sitten lähdimme iltapäiväksi tramppapuistoon. Reissu oli minusta paras reissu, missä olen ikinä käynyt. Ihmiset olivat kivoja ja tekemistä riitti! Emmi Ovaska Tiistai Aamupalan jälkeen lähdimme bussilla retkelle Sosnowiceen. Ensiksi valmistimme puolalaista perinneruokaa pierogeja Puolan Hells’s Kitchen -voittajan keittiössä. Pierogeihin tuli taikina simpukanmuotoisesti ja sisälle erilaisia täytteitä. Kokkaamisen jälkeen matkasimme Silesian museoon. Museossa oli esillä Puolan historiaa ja taidetta. Museo on rakennettu vanhan hiilikaivoksen paikalle. Museosta lähdimme Katowiceen shoppailemaan isoon kauppakeskukseen. Sieltä ajoimme parin tunnin jälkeen takaisin kotiin isäntäperheisiin. Illalla ei ollut enää mitään yhteistä toimintaa. Patrycja ja minä olimme Emilian ja Maijan kanssa läheisellä leikkikentällä iltaa viettämässä. Kaipasin ulkovälitunteja ja opin arvostamaan suomalaista kouluruokaa. Matka oli sosiaalisesti rankka, mutta kuitenkin hyvin onnistunut ja tosi mahtava viikko. Lilli Järvenpää Keskiviikko • Aamupala: leipää. Kun tulimme koulusta, söimme hedelmäsalaattia. • Ensimmäisellä tunnilla maantietoa: kasvillisuus, kuiva- ja sadekausi, eläimiä • Toisella ja kolmannella tunnilla luento terveellisestä ravinnosta ja elämäntavoista. Luennon piti ravintoterapeutti. Vähän oli tylsää, kun ei kaikkea ymmärtänyt, mutta muuten ihan mielenkiintoista ja mukavaa. • Iltapäivällä perheiden kanssa Krakovaan. Siellä lähinnä kierreltiin museoita ja käytiin jossain kirkossakin. Mentiin syömään ravintolaan ja siellä tilasin ranskalaisia ja kalaa. Jälkiruuaksi oli jäätelöä. • Ruokailun jälkeen kävimme vielä matkamuistomyymälässä ja hevosvaunuajelulla ympäri kaupunkia. • Perheessä: Emilia ja hänen vanhempansa ja pikkusisko (10 v.). Myös lemmikkejä: koira, kolme kissaa ja viisi marsua. Fiilikset reissusta tosi mukavat ja voisin lähteä vaikka heti takaisin. Oli mukava tutustua puolalaisiin ja saada uusia kavereita. Maija Halonen Torstai Torstaina menimme kaupungintalolle heti aamusta. Kaupungintalolla meille puheen piti sivistysjohtaja. Näimme videon siitä, miksi ulkomailta muuttaneet ovat valinneet Puolan. Sen jälkeen menimme urheilukeskukseen katsomaan naisten lentopalloharkkoja. Matka jatkui uuteen ulkoilukeskukseen. Siellä oli kaksi isoa kiipeilyseinää ja skeittirampit. Seuraavaksi menimme Pogoria-järvelle. Siellä oli hiekkarannalla joutsenia. Ne olivat tosi kesyjä ja me syötettiin niitä. Pogoria-järvet ovat keinotekoisia järviä. Iltapäivällä menimme ”kotibileisiin”, jossa syötiin. Sieltä menimme keilaamaan. Saimme 995 pistettä, EZwin. Keilauksen jälkeen menimme kauppaan ostamaan juomaa ja tuliaisia. Illaksi takaisin kotiin, jossa nukuin Filipin huoneessa. Filipin koti oli kerrostalossa, kahdeksannessa kerroksessa. Aleksi Pekola Perjantai Perjantaiaamuna menimme koululle urheilemaan. Koululla pelasimme lentopalloa ja koripalloa. Urheilutuntien jälkeen menimme katsomaan 11-vuotiaiden poikien koripallomatsia. Turnaus oli alueellinen semifinaali ja ”meidän koulun” pojat voittivat. Pelien jälkeen askarreltiin mielikuvituksen mukaan viidestä palasta kuvistyö oman parin kanssa. Askartelun jälkeen saimme osallistumisdiplomit viikosta. Iltapäivällä menimme taas shoppailemaan. Illalla menimme kaikki koululle kisailemaan. Pelasimme säbää ja viestejä. Kisojen jälkeen oli nyyttärit, johon perheet olivat valmistaneet ruokia ja herkkuja, pierogeja ja kakkuja. Syömisen jälkeen Erasmus-poppoo jäi pelaamaan jalkapalloa koulun kentälle. Jakubin kotona oli kiva koira. Viikko oli ”5/5” eli erinomainen kokemus! Lähtisin heti uudelleen! Joona Kaivola Tämä, terveellisiin elämäntapoihin keskittyvä, Heart@Healthy.Life-hanke jatkuu vielä tämän kevään loppuun. Samankokoinen osallistujaryhmä lähtee toukokuussa tekemään tuttavuutta kreikkalaiseen kumppanikouluumme. Viime keväänä oppilaiden tapaamisviikko toteutui maaliskuussa Italiassa ja toukokuussa omalla koulullamme. Matkassa olivat mukana luokanopettajat Erja Lehtonen ja Eeva Heikkinen-Kemppinen. Päivittäisistä tapahtumista kirjoittaneet ovat matkalla mukana olleita oppilaita.