Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live

Nakkilalainen vei Nasuja Yhdysvaltoihin ja toi Shelby GT 40:n Suomeen – Eero Taranto metsästää työkseen ajoneuvoja: ”Erään asiakkaan lähtökohtana oli saada Transformers-väreissä uudempi Camaro”

Kun Eero Taranto katsoo Discovery -kanavalta Diesel Brothers -ohjelmaa, hän saattaa kokea paitsi ylpeyttä myös isänmaallisuutta. Yhdysvaltalaisohjelmassa esiintyvät Sisu NA-140BT -tela-ajoneuvot, ”Nasut”, ovat hänen toimittamiaan. Pari vuotta sitten, elokuussa 2017 riehuneen hurrikaani Harveyn aikaan juuri nuo ajoneuvot olivat Teksasissa pelastustehtävissä tarvikkeita toimittamassa. Samanlaiset Sisut ovat levinneet lisäksi Utahissa Davis Countyn pelastustoimen käyttöön. Sen lisäksi, että Nakkilassa asuva Taranto on toimittanut ajoneuvoja ulkomaille, hän myös maahantuo niitä asiakkaan toimeksiannosta. Esimerkiksi ensimmäistä viikkoa teattereissa pyörivää Le Mans 66 -elokuvaa kunnioitetaan Tampereella Shelby GT 40 MKII -autolla, jollaisen Taranto maahantoi Kanadasta. – Se on Suomen arvokkaimpia ajoneuvoja. Omistaja on kova Shelby-harrastaja, ja autoa on entisöity hänelle vuosia. Oli lottovoitto, että sain tuoda sen tänne. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Yrityksen juuret johtavat Nakkilan Kivialhoon, ”peltoautoilun kehtoon”, kuten Eero Taranto kuvailee. Tuolla hän kertoo autoilleensa yksin neljävuotiaasta lähtien. Myöhemmin samoista harrastuksista kiinnostuneet kylän nuorukaiset perustivat Kivialhon nimellä verkkosivut, ja latasivat sinne erilaisia autoaiheisia videoita jo ennen YouTubea. – Täällä on hyvä henki, ja tällä tiellä paria taloa lukuun ottamatta kaikki ovat yrittäjiä. Kivialhoon juontaa vahvasti myös Tarannon yrityksen nimi Rockdale Motors Finland, nimen alkuosa kun on kevyesti johdettu Nakkilan kylän nimestä. Maahantuonnista Eero Tarannolla on pitkä kokemus. Hän muistelee jo 16-vuotiaana tuoneensa kevytmoottoripyörän Saksasta ja jo seuraavana vuonna ensimmäisen autonsa Floridasta. – Ammattikoulun opettajani oli sitä mieltä, että minulla on tällä alalla homma hanskassa. Kymmenen vuotta tilasin autoja, tarvikkeita ja mönkijöitä itselleni ja kavereilleni, hän kertaa. Yritystoiminnan Taranto aloitti alkuvuodesta 2016. Hän kokee, että sille on ollut tilausta. – Suunta on ylöspäin. Tällä hetkellä kaikki mitä irtoaa, menee investointeihin. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Kiireisintä aikaa Eero Tarannolla on yleensä syksyllä. Asiakkaat ovat tuolloin innokkaampia tilaamaan autoja, koska ne halutaan ajokuntoon seuraavaksi vapuksi: Talvella asiakkailla on aikaa huoltaa, virittää ja varustella ajoneuvojaan. Tänä vuonna tilanne oli toinen – kevät oli vilkkaampi. – Se oli vanhan hallituksen aikana. Kun lehdet kirjoittavat jostain isommasta muutoksesta, ala alkaa soutaa heti. Muutokset eivät kuitenkaan ole nopeita, eli ihmisten pitäisi vaan antaa mennä sillä, miltä itsestä tuntuu! Ajoneuvot – ja tarvittaessa myös muu maahantuotava tavara, kuten varaosat – kuljetetaan nakkilalaisyrityksen pihalle merikontissa. Esimerkiksi haastattelupäivänä Eero Taranto odotti kahden Dodge Ramin saapumista Kivialhoon. Niistä toinen oli jäämässä Satakuntaan, kun taas toisen määränpää oli pääkaupunkiseudulla. Huomattavaa on se, että esimerkiksi Yhdysvalloissa kontti lastataan ja sinetöidään heti yrityksen varastolla, josta se kuljetetaan Georgian Savannahin satamaan. Perillä Rauman satamassa kontti on yrityksen tullaama. Sieltä kontti kuljetetaan Nakkilaan. Yrityksen palvelu on monelle iso apu. – Tullit ja arvonlisäverot ETA-alueen ulkopuolelta voivat olla iso yllätys. Nouseva trendi on, että auto halutaan avaimet käteen -periaatteella, eli teemme myös maahantuontikatsastuksen. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Yrittäjä painottaa , ettei mikään satama ole ongelma – kontteja on tullut Suomeen myös muun muassa jo aiemmin mainitusta Kanadasta. Hän pitää tärkeänä kuitenkin sitä, että Yhdysvalloista laiva lähtee itärannikolta: Lännestä tultaessa kontti olisi Panaman kanavan takia liikkeellä kuukauden pidempään, ja Keski-Amerikassa on korkea kosteus. Juuri kosteutta Eero Taranto haluaa välttää; hänen mukaansa yrityksen suurin valtti on toimittaa ruosteeton auto. Nakkilalainen yrittäjä etsii ja kartoittaa autoja ulkomailla kaksi, kolme kuukautta vuodessa, mutta hänellä on eri puolilla maailmaa myös yhteistyökumppaneita, pääasiassa autoliikkeiden harjoittajia. Hän pitää tärkeänä myös sitä, että hankittavan ajoneuvon taustat tunnetaan. Käytössä on vuosimallia 1981 olevien ja sitä uudempien ajoneuvojen Carfax-historia, joka auton valmistenumeron perusteella kertoo muun muassa ajoneuvon omistajien määrän, mutta myös esimerkiksi onko auto kolaroitu tai onko se ollut tulvassa. – Erään asiakkaan lähtökohtana oli saada Transformers -väreissä uudempi Camaro. Sellainen löytyi, ja historiatiedoista selvisi, että auto oli kolaroitu, mutta ei se, mihin. Mittasimme akselivälin, ja se oli toisella puolella kaksi senttiä suurempi, eli auto oli solmussa. Auto jäi ostamatta, mutta muutaman päivän päästä löysimme puhtaan yksilön. Juttu on julkaistu Sydän-Satakunnan verkkosivuilla alun perin 18. marraskuuta 2019.