Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Verotiedot

Hartauskirjoitus: Odota vielä hetki

Kuinka usein joudummekaan sanomaan, että odota vielä hetki. Joskus tuo hetki venähtää minuuteista päiväksi tai viikoista vuosiksi. Toisinaan kyllästymme ja luovutamme odottamisen. Toisinaan taas saamme selityksen ja ymmärrämme, miksi joku asia ottaa toteutuakseen pitkän ajan. Sananlaskujen kirjassa sanotaankin: "Pitkä odotus ahdistaa sydäntä, elämä elpyy, kun toive täyttyy." Adventin aika on odottamisen aikaa. Odotamme joulua, Jeesuksen syntymäjuhlaa. Kuulemme aasin kavioiden kopsetta ja väkijoukkojen hoosianna-huutoja. Ensimmäisen adventin kirkossa saamme laulaa hoosiannaa. Elämme todeksi lupausten täyttymistä. Hän, joka on kerran tullut ihmiskunnan keskelle, on luvannut tulla myös uudelleen. Jeesus palaa takaisin kaikessa kirkkaudessaan ja kunniassaan. Hetkeä emme tiedä, mutta meitä kehotetaan olemaan valmiina ja rohkaisemaan toisiamme tietoisuudella hänen paluustaan. Millaisin mielin odotamme? Herättääkö se innostusta vai pelkoa? Olemmeko odottaneet jo liian kauan? Onko lupaus luotettava? Raamatussa on lukemattomia lupauksia, joista merkittävä osa on jo täyttynyt, mutta osa odottaa vielä aikaansa. Jumala on osoittautunut luotettavaksi sanoissaan. Aika on Hänen käsissään. Paavali kirjoittaa galatalaisille: "Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Jumala toimii omassa, tarkassa aikataulussaan. Hän on äärimmäisen kärsivällinen ja haluaa mahdollisimman monen löytävän tien taivaaseen." Jumala antaa meille parastaan pojassaan Jeesuksessa: syntien anteeksiantamuksen, pelastuksen ja iankaikkisen elämän. Uskossa Jeesukseen paljon hyvää ja kaunista on tässä ja nyt, mutta parempaa on edessäpäin. Saamme iloita ja kiittää kauniin kipeästä elämästä. Samalla saamme toivolla ja luottamuksella katsoa eteenpäin ja aina iankaikkisuuteen asti. Syntiinlankeemus on tuonut oman särönsä elämään. Pahuus ja synti tekevät tuhoavaa työtään. On kuitenkin turvallista tietää, että oma elämä ja maailma ovat Jumalan kämmenellä. Jeesuksen seuraajina olemme voittajan puolella. Filippiläiskirjeessä Paavali toteaa: "Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat." Kirjoittaja on Nakkilan seurakunnan seurakuntalehtori.